Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

Efter testperioden – KIT lanserar sin Story engine

Publicerad: 30 April 2018, 10:45

Peder Bonnier, vd på KIT.

Foto: Pressbild

Efter betaperioden har KIT bland annat implementerat ett eget videoproduktionsverktyg i Story engine. När bolaget ska bli lönsamt vill dock vd:n Peder Bonnier fortfarande inte svara på.


Ämnen i artikeln:

KITPeder BonnierBonnier Growth MediaJohan Rikner

För knappt ett år sedan berättade KIT:s vd Peder Bonnier att bolaget äntligen var redo att lansera en betaversion av den "heliga Graal", KIT:s Story engine, som man internutvecklat de senaste två åren.

Nu är testperioden över och verktyget är redo att lanseras till en bredare kundkrets.

Genom Story engine, som säljs via licens, kan kunder genom verktyget få en rekommendation för hur en historia bör berättas för att få önskad effekt. I verktyget kan företag till exempel mata in att man vill berätta om en ny produkt som underlättar återvinning samt att man med storyn vill nå så stor mängd människor som möjligt. Verktyget kommer då rekommendera format, om storyn bör kretsa kring en person, samt ytterligare en rad rekommendationer som de tror kommer leda till att målen uppfylls.

Story engine fungerar alltså som en typ av redaktör och är tänkt att stötta marknadsavdelningar och kommunikatörer som inte har någon vidare erfarenhet av redaktionellt arbete. Under betaperioden har verktyget testats av företag inom bland annat offentlig sektor, bankvärlden och retail.

– De liknande verktyg som finns på marknaden berättar vad, snarare än hur, ett företag ska berätta om. Vi vill inte göra den typen av rekommendationer utan litar på att företagen själva kan avgöra vilken som är den mest relevanta storyn för dem att berätta, säger Peder Bonnier till Resumé.

Feedbacken KIT fick under testperioden var att datan och rekommendationssystemet visserligen fungerade bra, men att kunderna fortfarande upplevde att de la alldeles för mycket tid och resurser på att producera själva innehållet, speciellt video. Enligt Peder Bonnier lever de verktyg som finns på marknaden inte upp till kundernas behov.

– Antingen är de alldeles för enkla, amatöranpassade och håller inte rent kvalitetsmässigt eller så är de för komplicerade och kräver specialkompetenser, berättar han.

Responsen fick KIT att inkludera ett eget videoproduktionsverktyg i Story engine. Utöver rekommendationerna och produktionsverktyget innehåller Story engine även ett CMS, publiceringsverktyg för alla kanaler samt analyser för hur ett visst jobb, oavsett om det postats vid olika tillfällen och på olika plattformar, har presterat.

– Vi vill reducera antalet krävande arbetsmoment och låta journalisten och kommunikatören fokusera på att ta fram ett så bra innehåll som möjligt.

Story engines typkund är främst marknadsavdelningar på större företag. Den amerikanska och Bonnierägda tidskriften Popular science har dock köpt in en licens av verktyget.

– Story Engine Video Studio liknar inget annat verktyg vi testat. Vi räknar med att alla som jobbar med innehåll hos oss, även de som aldrig rört ett videoverktyg förut, ska kunna göra video inom kort. Att vi dessutom kan anpassa verktyget helt efter vår grafiska profil var avgörande, säger Gregory Gatto, publisher vid Popular Science.

Det datadrivna har sedan starten varit KIT:s credo. Det i dag omkring 40 man starka bolaget har tagit in omkring 70 miljoner kronor i riskkapital från Bonnier Growth Media, en återkommande samtalspunkt när medieföretaget kommer på tal. Från början var bilden av KIT en sajt som ville visa att det genom sociala medier, främst Facebook, gick att gå genomslag även för kvalitetsjournalistik. Sedan dess har man lanserat ytterligare intäktsben och erbjuder utöver Story engine även nativelösningar via KIT creative studios.

Trots uppmärksamheten kring de 70 miljoner kronor som kommit in i företaget har Peder Bonnier varit ovillig att svara på när de ska visa på lönsamhet. Så även när Resumé ställer frågan.

– Det enda jag kan säga är att vi har investerare som förstår att det tar tid att bygga upp något långsiktigt. Det finns väldigt många framgångsrika startups som lever på stora resultatmässiga underskott under lång tid, säger Peder Bonnier som menar att det inte finns några direkta konkurrenter till Story engine.

En som ställt sig frågande till huruvida KIT:s databas är tillräckligt stor för att kunna dra några slutsatser från är konkurrenten Johan Rikner, vd på nyheter365.

– Det går inte att utveckla den typen av verktyg som säger hur du ska göra när användarbeteendet konstant skiftar. Om du dessutom har för få datapunkter kan du också luras in på helt fel spår och dra för stora växlar. Idag har Facebook själva så mycket bra verktyg och nyckeln ligger snarare i hur man klarar av att läsa av dem.

Peder Bonnier känner dock inte någon huvudbry kring konkurrentens utspel.

– Ibland känns det som att de som talar om och kritiserar KIT inte har någon större koll på vad vi faktiskt gör.

Skärmdump från KIT:s videoproduktionsverktyg.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.