Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Efter Timell: Så ska TV4 ändra sitt arbete mot sexuella trakasserier

Publicerad: 3 November 2017, 10:29

Foto: Andreas Elgstrand

Efter #metoo-kampanjen och det uppmärksammade fallet med våldtäktsanklagelserna mot Martin Timell har TV4 sett över sina rutiner för hur de ska arbeta mot sexuella trakasserier.


Ämnen i artikeln:

#MeTooMartin TimellTV4

Sedan flera fall gällande sexuella trakasserier inom svenska mediehus avslöjats har en rad problem med hur hanteringen av dessa har skötts uppdagats. I flera av fallen har drabbade medarbetare vittnat om att chefer på mediebolagen informerats om problemen utan att göra något.

TV4:s Casten Almqvist har i en rad intervjuer varit självkritisk till hur bolaget agerat, så även nyhetsbyrån TT:s vd Jonas Eriksson.

För Resumé berättar Samir Törnblad, HR-chef på TV4, om hur de framöver ska säkerställa att sexuella trakasserier inte förekommer och hur bolaget i de fall som uppdagas ska hantera ärendena.

Hur jobbar ni för att proaktivt förebygga sexuella trakasserier på arbetsplatsen?
– På många olika sätt. Det gäller såväl sexuella trakasserier som andra typer av kränkningar och trakasserier. TV4 ska vara en arbetsplats som präglas av jämställdhet, mångfald och alla människors lika värde, och där alla former av diskriminering och trakasserier är oacceptabla. Det sker bland annat genom att kultur- och värderingsfrågor har varit en väldigt viktig del i det arbete som vi bedrivit under de stora förändringar som hela företaget genomgått under de senaste fem åren. Arbetet finns också som tydliga delar i våra riktlinjer som alla har tillgång till och det är frågor som tas upp både i workshops, medarbetarsamtal, löpande medarbetarundersökningar och i de introduktionsdagar som nya medarbetare går igenom när de börjar, berättar Törnblad.

Har ni fasta rutiner för hur dessa ärenden ska hanteras?
– Ja. Medarbetarna kan och ska anmäla den här typen av händelser, antingen till sin närmaste chef, HR-avdelningen, skyddsombud eller till de fackliga representanterna. Och när arbetsgivaren sedan får kännedom om händelsen ska en utredning inledas. Och utifrån den – där även företagshälsovård eller annan sakkunnig kan involveras – vidtas sedan de åtgärder som behöver vidtas. Det finns också möjlighet att anmäla missförhållanden via Bonniers visselblåsarfunktion, där man kan vara anonym, och då utredas av extern part.

I flera av de uppmärksammade fallen av sexuella trakasserier inom mediebranschen har informationen fastnat vid mellanchefer. Vad har de för ansvar att förmedla vidare denna information från de anställda?
– Samma sak gäller även här. En utredning ska inledas när arbetsgivaren får kännedom om ärendet.

Har den senaste tidens uppmärksammade händelser inom mediebranschen fått er att se över era rutiner?
– Ja, i allra högsta grad. Vår bild är att våra interna rutiner bland medarbetarna på TV4 har fungerat bra. Att vi brustit rejält i det fall som vi nu uppmärksammats för under ett antal veckor är dock smärtsamt uppenbart, och där har vi ju nu vidtagit stora åtgärder.
Vi har nu ett team som sedan några veckor jobbar intensivt med de här frågorna. Både för att säkerställa att vi internt gör det vi ska, men också att vi i relation till de många produktioner som olika produktionsbolag gör åt oss, och där vi av förklarliga skäl inte haft samma insyn, agerar på ett ansvarstagande sätt.

– Internt kommer vi löpande under hösten komma med konkreta förslag till att ytterligare förbättra arbetet när det gäller de här frågorna, och där är vi redan igång. Vi har också redan skickat ut en extra undersökning bland alla medarbetare kring just trakasserier, utöver den ordinarie medarbetarundersökning som vi också gör. Vi har också lyft frågorna och vår handlingsplan om det som hänt på två stora personalmöten för alla medarbetare, tydliggjort att det är nolltolerans som gäller kring de här frågorna, och uppmanat medarbetare att anmäla om de har händelser att rapportera.
I relation till alla de produktionsbolag som vi beställer våra program från har vi där informerat dem om vår nolltolerans mot trakasserier, bett dem se över de produktioner de gör för oss, och satt igång en dialog med dem när det gäller högre krav på rapportering och åtgärder om något kommer fram. Dessutom har vi bjudit in övriga tv-bolag och de största svenska produktionsbolagen till en sittning för att tillsammans kunna diskutera hur vi på allvar kan komma till rätta med de problem som finns i branschen.

Hur har den interna diskussionen gått kring #metoo-debatten och varför det just inom mediebranschen dykt upp så många exempel?
– Jag tror dessvärre inte att det här är en fråga som är kopplad bara till mediebranschen, men att den tycks djupt rotad i just mediebranschen har blivit väldigt tydligt. För vår egen del tror jag att det finns en tydlig historisk koppling till vårt ursprung. Det som en gång i tiden var jargong och grabbighet är i dag med rätta betraktat som något helt annat, och något som är helt oacceptabelt. Det här historiska arvet måste nu en gång för alla vädras ut. Allt annat är otänkbart. Det upplever jag också är en uppfattning som delas av alla medarbetare. Och det är också anledningen till att vi nu vidtagit så kraftiga åtgärder, avslutar Samir Törnblad.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

#MeTooMartin TimellTV4

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.