Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag15.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Efter tuffa åren – The Guardian halverar förlusten

Publicerad: 25 April 2018, 12:42

Foto: Wikimedia Commons / Bob Bryant

Brittiska The Guardian har under flera år brottats med enorma ekonomiska problem. Nu rapporterar tidningen att man det senaste året halverat sina förluster från 38 till 19 miljoner pund.


Ämnen i artikeln:

The Guardian

2016 rapporterade den brittiska dagstidningen The Guardian förluster på 173 miljoner pund. Förlusterna kom efter att tidningens tidigare chefredaktör Alan Rusbridger länge försökte hålla i en räckviddsmodell samtidigt som man ville producera högkvalitativ journalistik.

Sedan dess har Rusbridger bytts ut, mot Katherine Viner, och tidningen har lanserat en betalmodell baserat på frivilligt medlemskap samt övergått till tabloidformat.

Redan förra året visade man upp ljusare siffror än tidigare, om än fortfarande röda.

Nu släpper The Guardian sin rapport för 2017 där förlusterna halverats, från 38 till 19 miljoner pund. I en artikel på den egna sajten attribuerar man den minskade förlusten till att man lyckats spara mer pengar än väntat, bland annat genom övergången till tabloidformat.

– Vi ligger i linje med vår treårsstrategi om att nå break even 2018-2019. Tack vare fantastiskt arbete från våra medarbetare i Storbritannien, USA och Australien ligger vi till och med före målen, säger Katharine Viner och Guardian Media Networks vd David Pemsel i ett uttalande.

Tidningens totala intäkter ökade under förra året med en procent tack vare en ökade digitala läsarintäkter, intäkter som gjorde upp för tappet från print. Tidningen har nu 800 000 "medlemmar" som på ett eller annat sätt stödjer tidningen ekonomiskt. 200 000 av dem är digitala- eller printprenumeranter, 300 000 är regelbundna givare och 300 000 har gett enskilda bidrag.

Ökningen innebär att tidningen nu tjänar mer pengar på läsare än på annonser.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

The Guardian

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.