Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Media
Publicerad: 24 juni 2014, 13:37
TS vd Maria Rosengren
Efter Aller medias felaktiga upplagesiffror inför TS ett åtgärdsprogram för att fördjupa revisionen över upplagorna.
Ämnen i artikeln:
Aller MediaAller Medias uppblåsta upplagasiffror för titlarna Café, Elle, Elle Interiör och Residence har pågått under två års tid och blåst upp titlarnas upplagor med i genomsnitt sex procent visar förlagets internutredning.
TS vd Maria Rosengren har tidigare inte velat diskutera några detaljer innan utredningen var färdig. I ljuset av utredningen anser nu TS att branschen behöver diskutera regelverket för upplagerevision för att bestämma om TS befogenheter för intern kontroll behöver utökas.
Med start i dag inför TS ett åtgärdsprogram för att stärka revisionen:
• Återinföra ett intyg där förlagens/mediehusens VD försäkrar att de underlag som har lämnats till TS är korrekta.
• Fördjupa revisionen kring exemplar sålda till företag och begära in ännu fler kontrolluppgifter, t ex kring Tidsams fakturering.
• Särredovisningen för sålda lösnummer till företag ska lyftas fram ännu tydligare. Naturligtvis har vi också begärt in underlag och gjort en retroaktiv upplagerevision av de berörda titlarna.
"Vi ser mycket allvarligt på det inträffade och därför implementerar vi ovan åtgärdsprogram och kommer tillsammans med branschrepresentanter att diskutera händelsen inom TS Mediekommitté för att se över regelverket kopplat till barters och lösnummerförsäljning till företag", skriver TS i ett pressmeddelande.
Ämnen i artikeln:
Aller Media