Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Egmont blir delägare i Patchwork

Publicerad: 30 november 2015, 10:51

Martin Olesen, vd Patchwork, och Klaus Høeg-Hagensen, vd Egmont Danmark.

Foto: Press

Egmont vill bli bättre i sociala medier och content marketing. Därför investerar koncernen nu i den nordiska byrån Patchwork.


Egmont köper 45 procent av sociala medier-byrån Patchwork. Byrån har omkring 50 anställda i Köpenhamn, Stockholm och Oslo med kunder som Arla, Mars och Bosch. Emma Blom är vd i Sverige.

– Det är en verksamhet som genomsyras av mycket talang och hög kompetens, som vi ser stor potential att investera i. Vi köper samtidigt in oss på en tillväxtmarknad, och investeringen är ett viktigt led i vår överordnade content marketing-strategi, säger vd i Egmont Publishing Danmark, Klaus Høeg-Hagensen, i en pressrelease.

Patchwork kommer fortsätta som egen verksamhet och Martin Olesen i sin roll som vd för hela koncernen.
– Egmont, om några, vet vad bra innehåll är och de är en stark aktör inom hela Norden. Båda dessa delar passar väl in i vår tillväxtstrategi och vi ser mycket fram emot det kommande samarbetet, säger han i en kommentar.

Egmont vill inte uppge hur mycket pengar investeringen gäller.

Patchwork Sweden omsatte 10,5 (5,7) miljoner och redovisade ett resultat efter skatt på 1,1 (0,5) miljoner kronor. Bolaget växte till 15 (10) anställda.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.