Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

Egmont köper Café av Aller Media

Publicerad: 27 September 2018, 13:01

Egmonts förlagschef Johan Taubert: "Genom förvärvet har vi alla förutsättningar att stärka både Cafés och vår egen position ytterligare"

Egmont Publishing förvärvar varumärket Café från Aller Media. Affären träder i kraft den 1 oktober och innefattar magasinet Café och flertalet digitala kanaler.


Ämnen i artikeln:

EgmontCaféAller Media

Det är omställningarnas år för Aller Media. Under 2018 har förlaget bland annat köpt pr-byrån Narva, annonserat ett sparkrav på 110 miljoner kronor och meddelat att 100 anställda får sparken. Nu står det klart att förlaget säljer ett av sina flaggskepp, Café till konkurrenten Egmont.

– Café är ett av landets populäraste varumärken inom manligt mode och livsstil och är en perfect match för oss med tanke på hur starka vi redan är inom segmentet. Genom förvärvet har vi alla förutsättningar att stärka både Cafés och vår egen position ytterligare, i såväl tidningshyllan som i de digitala kanalerna, säger Johan Taubert, förlagsdirektör på Egmont Publishing i ett pressmeddelande.

Aller medias vd Bodil Ericsson Torp kommenterar försäljningen:

– Café är närmast en ikon, ett fantastiskt varumärke med ett innehåll som har skapat en lång och stark relation till en stor del av Sveriges män. Vi renodlar nu vår affär inom Aller media och det finns inte tillräckliga synergier med vår i övrigt kvinnoinriktade portfölj. Jag är därmed glad över att kunna lämna över Café till en ny stark ägare i Egmont Publishing där Café får bättre förutsättningar för att fortsätta en stark utveckling på marknaden.

Egmont Publishing äger sedan tidigare två varumärken inom den manliga modekategorin – King och Manolo. Förlaget beräknar själva att magasinet Café och dess digitala kanaler och forum, som till exempel Fördomspodden, har en samlad räckvidd som gör dem till den största publicisten inom segmentet –med 130 000 för printläsare, 350 000 sajtbesökare per vecka och närmare 40 000 nyhetsbrevprenumeranter för King, Café och Manolo.

Med förvärvet kommer en ny gemensam redaktion för alla Egmonts mode- och livsstilsvarumärken att etableras. Café kommer även i fortsättningen att ledas av nuvarande chefredaktör Kristofer Steneberg.

Den första utgåvan av Café i Egmonts regi kommer ut den 15 november.

Aller Media omsatte 1,388 miljarder kronor under senaste räkenskapsåret 2016/17 koncernen gjorde ett rörelseresultat på 72 miljoner, en minskning på 40 miljoner. Egmont Publishings omsättning landade på 1017 MKR (1 013 MKR) under 2017. Samtidigt minskade rörelseresultatet (EBIT) 50 MKR (67 MKR).

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Ämnen i artikeln:

EgmontCaféAller Media

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.