Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Egmont tar sikte på rymden

Publicerad: 22 januari 2013, 13:14

Egmont Tidskrifters förlagschef Per Melander

Foto: Bilden är ett montage

Egmont Tidskrifter lanserar magasinet "Allt om rymden". Tidningen ger läsaren inblick i rymdens mysterier såsom planeter, svarta hål, supernovor och utvecklingen av dagens rymdfarkoster. – Vi har en stark manlig målgrupp med specialintresse, säger Egmont Tidskrifters förlagschef Per Melander till Resumé.


Ämnen i artikeln:

Egmont Tidskrifter

Vetenskapstrenden är stark 2013. Under året kommer så mycket som tolv filmer som berör rymden att lanseras globalt. Bland filmerna märks "Elysium", "After earth", "Gravity" och "The Europa Report".

Samtidigt har Amazon ökat sin försäljning av stjärnkikare med 900 procent under det senaste året. I Storbritannien har tv-program som "The Solar system" och "Stargazing live" har över 9 miljoner tittare.

I denna kontext lanserar Egmont Tidskrifter "Allt om rymden", ett populärvetenskapligt magasin som ges ut i två nummer under 2013. Nästa år planerar förlaget sex nummer av tidningen.

– Vi har planerat tidningen i ett halvår. Intresset för rymden är större än någonsin och ökar hela tiden. Vi har en stark manlig målgrupp med specialintresse. Tidningen passar vår portfölj väldigt bra, säger Egmont Tidskrifters förlagschef Per Melander till Resumé.

"Allt om rymden" blir den första titeln i Egmonts vetenskapssegment. Sedan tidigare ger förlaget ut "Datormagazin", "King" och "Classic Motor" riktade till en manlig läsekrets.

"Allt om rymden" försöker göra det komplexa lättillgängligt genom reportage, fakta och frågespalter med både svenska och internationella experter, bilder från rymden och det senaste inom stjärnskådning.

Tidningen riktar sig till en vetenskapligt intresserad publik som fascineras av universum, astronomi, rymdvetenskap och kosmiska mysterier.

– Den populärvetenskapliga trenden står sig stark. Sättet att beskriva rymden på ett lättillgängligt sätt tar ständigt nya former. Vi har märkt av intresset för det outforskade, säger Per Melander.

Varför tror du intresset för rymden är så stort just nu?
– Jag tror att det är en allmän samhällstrend. Det finns fortfarande mycket som är outforskat och läsare som vill sätta sig in i frågeställningarna.

"Allt om rymden" görs på licens från Imagine Publishing i Storbritannien och lokalanpassas efter den svenska marknaden. Tidningen finns i butik från 12 mars 2013 och kommer att kosta 80 kronor.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Egmont Tidskrifter

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.