Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

Egmont – vad f-n är en pdf?

Publicerad: 10 November 2016, 16:22

Bamse är en av de titlar som går att läsa i Flipp.

Foto: Flipp

Pdf i streamingtjänst. Digitalt? Nja. Surfplattorna som skulle rädda tidningsbranschen pressas undan av mobilen. Att zooma in har aldrig varit mer föråldrat.


Ämnen i artikeln:

EgmontMediaResumé InsiktMediebranschenNative AdvertisingResumé Insikt MediaResuméAnnonsDigitalAnalys

2010 kom iPaden som sades vara räddningen för tidskriftsbranschen när printköpen tappade mark. Äntligen kunde tidningsförlag jobba med digitala lösningar anpassade för en större skärm.

All-you-can-eat-tjänster som Spotify och Netflix blomstrar. Om succén är ett faktum för musik och film, varför skulle det då inte fungera på tidskrifter? Mag+, Readly, Ztory, Magzter, Flipp och Pling – alla hoppades på en möjlighet. Men surfplattornas försäljning rasar och tidskrifterna fortsätter tappa i stark konkurrens av nya medier som Instagram, Snapchat och Facebook.

Med appen Flipp har Egmont valt att satsa på pdf:er till mobil och surfplatta där man för en fast månadsavgift kan ladda ned totalt 35 av Egmonts svenska titlar.

Egmont släpper inte landsspecifika siffror men har 40 000 kunder i Skandinavien, varav en stor del finns i Danmark där konkurrensen är mindre.

Själva affärsmodellen behöver inte vara fel. Men tjänsten har problem med användarupplevelsen och en obefintlig anpassning till mobilen. Om du ska göra en digital produkt är en förutsättning att du drar nytta av det digitala. Resultatet hos Flipp blir att du laddar ned ett pdf-magasin till din enhet. Och vad har då egentligen Egmont att hämta gentemot Readlys 1 700 tidskrifter till samma pris?

Du har hamnat i en återvändsgränd. Egmont måste gå från pdf till interaktivt (vilket de säkert också redan jobbar på).

Vill du veta mer om varför och hur? Läsa branschpersoners kommentarer? Då ska du prenumerera på Resumé Insikt Media som ger dig analyser och insikter i mediebranschen.

I detta analysbrev får du även:

Specialintervju: Melanie Deziel, nativeexpert på T Brand Studio

Läsvärt: Digitala nomader, visionärer och AI-magasin

Kalendarium: Vem vinner Stora Journalistpriset?

Veckans: Fiasko

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.