Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Egna medier

Publicerad: 12 februari 2013, 13:47

Marknadschefens roll ändras från att vara den som orsakar irriterande reklamavbrott till att bli utgivare av för mottagaren relevant material


1. PlaneringEgna medier tar snabbt allt större plats på mediekartan. De stärker varumärket och kan driva försäljning. Kundtidningar har funnits i flera decennier, men på senare tid har de blivit flera och mer professionella. Många företag utvecklar rörligt material med interaktiva möjligheter för sina webbplatser eller YouTube, andra gör avancerade redaktionella produktioner, som Handelsbankens stora tv-satsning. Appar och närvaro i sociala medier är andra exempel på egna kanaler. Det material företaget eller organisationen själv råder över kan anses vara egna kanaler. Dialog med kunder på Facebook eller Twitter är däremot att se som kundtjänst.

2. MålgruppsanalysFörr var avsändaren av kundtidningen minst lika viktig som läsaren. Men med tilltagande reklamtrötthet är det viktigt att utgå från mottagarens perspektiv. Visa respekt för mottagarens tid och utgå från målgruppens intressen. Lägg tid och resurser på att lära känna målgruppen och dess intressen. Marknadschefens roll förändras från att vara den som orsakade det irriterande reklamavbrottet till att bli utgivare av för mottagaren relevant redaktionellt material.

3. UpphandlingKundtidningsföretagen växer och de största har redan utvecklats till mediehus med kompetens att skapa material för alla plattformar. Få företag eller organisationer har kompetens och bredd att själva producera materialet till sina egna kanaler inhouse. Det räcker att ha beställarkompetens och en klar bild av syftet med att möta marknaden med egna kanaler. Träffa tänkbara leverantörer och känn efter så att person­kemin verkligen stämmer. Prata ihop er om målen och ta inte lägsta anbud för det bästa. Professionalism är sällan billigt.

4. Vad köper man?Egna kanaler är ett sätt att köpa målgruppens uppmärksamhet. Journalistiska verktyg och arbetsmetoder är viktiga för att bygga trovärdighet hos mottagaren. Rätt gjord bygger kundtidningen varumärket starkare och ökar preferensen i målgruppen. Med egna kanaler på nätet kan försäljningen drivas. Det kan vara klokt att mixa och samordna print och nätsatsning. Var införstådd med att det tar flera år att bygga varumärket och att förändra attityder och preferenser.

5. UtvärderingEgna kanaler ska bidra till affärsmålen och utvärderas med detta i minnet. Läsar­undersökningar är enkla, men säger inget om attityd och preferens till varumärket. Satsa hellre på rejäla attitydmätningar vartannat år än halvårsvisa mätningar av läsningen. Nätsatsningarna är enklare att följa upp i realtid i form av klick eller försäljning.

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.