Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Elgiganten förlorar tvist mot Media Markt

Publicerad: 6 december 2007, 12:35

Elgiganten förbjuds att använda ”det bredaste sortimentet av märkesvaror” och andra liknande formuleringar efter en dom i Marknadsdomstolen. Dessutom ska man betala värsta konkurrentens rättegångskostnader.


Det råder fullt marknadsföringskrig mellan Elgiganten och Media Markt – vid flera tillfällen har de två kedjorna gjort sitt yttersta för att försvåra för konkurrenten.

Nu vinner Media Markt en rond i Marknadsdomstolen, som vid vite av 500 000 kronor förbjuder Elgiganten att använda sig av påståendena ”det bredaste sortimentet av märkesvaror”, ”Nordens bredaste sortiment” och ”Norra Europas största elektronik- och vitvarusortiment”.

Elgiganten ska också betala Media Markts rättegångskostnader på drygt 200 000 kronor.
Media Markt etablerades förra året i Sverige och hävdar att de har det bredaste sortimentet som enligt inlagan till domstolen är ”mångdubbelt större än Elgigantens utbud”.

I dr-utskick och på skyltar har Elgiganten hävdat att de har störst utbud. Vilseledande marknadsföring, menar Media Markt som har krävt att Elgiganten ska bevisa detta för Marknadsdomstolen.

Elgiganten skriver till domstolen att Media Markt är en ny aktör och att någon statistik inte har funnits över deras sortiment. Summan 43 000 produkter anser Elgiganten inte bör användas, då den sannolikt inkluderar skarvsladdar, batterier och andra produkter som saknar intresse från ett konsumenthänseende.

Marknadsdomstolen konstaterar att Media Markt har fler artiklar till salu än Elgiganten i alla kategorier utom en, stationära datorer.

Därför bifaller man samtliga yrkanden från Media-Saturn, som är Media Markts holdingbolag.

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.