Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag06.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Elva tips för att lyckas i sociala medier

Publicerad: 15 Januari 2014, 11:16

Foto: Colourbox.

Den norska storkonferensen Social Media Days går av stapeln i början av februari. Branschtidningen Kampanje har listat juryn i Social Media Awards (12 personer, inklusive ordförande) bästa tips för att nå framgång i sociala medier – tävlingen sker under Social Media Days.


Ämnen i artikeln:

Kampanje

Tolv priser ska delas ut på konferensen Sociala Media Days, som sker den 4-5 februari.

Juryn är klar och ger sin bästa sociala medier-tips till Kampanje.

Starcoms kreativa chef, Tone Helene Angsund leder juryn.
–  Mobilen, mobilen, mobilen. Använd mobilen till att ta mycket bilder och  filmer och till att testa och posta. Funkar uppdateringar, texter och  bilder på mobilen fungerar det också på desktops, tv och läsplattor, men  inte nödvändigt när det gäller det motsatta förhållandet, säger hon  till Kampanje.

Här är övriga jurymedlemmar tips:

Kristin Alice Kvitberg, projektkoordinator på Gambit Hill+Knowlton.
–  Följ dels de du ser som intressanta personer, dels något som du själv  ser som intressant och har värde för dina följare och som leder till  frågor eller att man deltar i diskussioner.

Beate Sorum, digital fundraiser i Kreftforeningen.
–  Ta det på allvar. Man kan inte bara kasta ur sig innehåll när det  passar. Det måste planeras och arbetas med likt allt annat  marknadsföringsmaterial.

Lars-Petter Windelstad Kjos, kreativ chef och partner i Hyper.
–  Jag jobbar med att lära mig ett helt nytt trick. Det är svårt och  kräver mycket träning. Tricket går ut på att lägga undan mobilen fysiskt  och slå av Mac:en och rikta hela min uppmärksamhet till människor i det  fysiska rummet.

Sesilie Urkgjerde Halland, leder och konferenser och kurser hos Netlife Research.
–  Hitta en stil och en ton som bygger upp produkten/företagen och  personen som du vill synliggöra. Använd samma ton i all digital  kommunikation.

Ingeborg Volan, specialrådgivare inom sociala medier för NRK Nye Medier .
– Var uppriktigt intresserad av människor. Då kommer allt naturligt.

Christian Kruse, studerar digital marknadskommunikation vid Norges kreativa högskola.
– Fokusera på vardagskommunikation. Det är det som bygger upp den bästa relationen.

Kjetil Ardraa, digital marknadschef på Wideroe.
– Involvera dig, var snabb, ärlig och personlig.

Mats Lyngstad, marknadschef i Venture Factory.
– Använd Facebooks lookalike audiences aktivt.

Kjersti Nesbakk, medie- och kommunikationsrådgivare på MediaCom.
– Var GREI: genuin, responsiv, empatisk och intressant.

Morten Skjelbred, digital media manager på NetCom.
– Inom kundservice, som jag är ansvarig för, så är ödmjukhet och humor viktigt.

Nils Petter Nordskaar har inte uttalat sig till Kampanje om sitt bästa tips.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Kampanje

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.