Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Media
Publicerad: 15 Januari 2014, 11:16
Foto: Colourbox.
Den norska storkonferensen Social Media Days går av stapeln i början av februari. Branschtidningen Kampanje har listat juryn i Social Media Awards (12 personer, inklusive ordförande) bästa tips för att nå framgång i sociala medier – tävlingen sker under Social Media Days.
Ämnen i artikeln:
KampanjeTolv priser ska delas ut på konferensen Sociala Media Days, som sker den 4-5 februari.
Juryn är klar och ger sin bästa sociala medier-tips till Kampanje.
Starcoms kreativa chef, Tone Helene Angsund leder juryn.
– Mobilen, mobilen, mobilen. Använd mobilen till att ta mycket bilder och filmer och till att testa och posta. Funkar uppdateringar, texter och bilder på mobilen fungerar det också på desktops, tv och läsplattor, men inte nödvändigt när det gäller det motsatta förhållandet, säger hon till Kampanje.
Här är övriga jurymedlemmar tips:
Kristin Alice Kvitberg, projektkoordinator på Gambit Hill+Knowlton.
– Följ dels de du ser som intressanta personer, dels något som du själv ser som intressant och har värde för dina följare och som leder till frågor eller att man deltar i diskussioner.
Beate Sorum, digital fundraiser i Kreftforeningen.
– Ta det på allvar. Man kan inte bara kasta ur sig innehåll när det passar. Det måste planeras och arbetas med likt allt annat marknadsföringsmaterial.
Lars-Petter Windelstad Kjos, kreativ chef och partner i Hyper.
– Jag jobbar med att lära mig ett helt nytt trick. Det är svårt och kräver mycket träning. Tricket går ut på att lägga undan mobilen fysiskt och slå av Mac:en och rikta hela min uppmärksamhet till människor i det fysiska rummet.
Sesilie Urkgjerde Halland, leder och konferenser och kurser hos Netlife Research.
– Hitta en stil och en ton som bygger upp produkten/företagen och personen som du vill synliggöra. Använd samma ton i all digital kommunikation.
Ingeborg Volan, specialrådgivare inom sociala medier för NRK Nye Medier .
– Var uppriktigt intresserad av människor. Då kommer allt naturligt.
Christian Kruse, studerar digital marknadskommunikation vid Norges kreativa högskola.
– Fokusera på vardagskommunikation. Det är det som bygger upp den bästa relationen.
Kjetil Ardraa, digital marknadschef på Wideroe.
– Involvera dig, var snabb, ärlig och personlig.
Mats Lyngstad, marknadschef i Venture Factory.
– Använd Facebooks lookalike audiences aktivt.
Kjersti Nesbakk, medie- och kommunikationsrådgivare på MediaCom.
– Var GREI: genuin, responsiv, empatisk och intressant.
Morten Skjelbred, digital media manager på NetCom.
– Inom kundservice, som jag är ansvarig för, så är ödmjukhet och humor viktigt.
Nils Petter Nordskaar har inte uttalat sig till Kampanje om sitt bästa tips.
Karl-Johan Byttner
Ämnen i artikeln:
Kampanje