Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

”En av de dyraste tidskriftsaffärer som gjorts”

Publicerad: 14 Juli 2015, 08:45

Olle Lidbom

Resterande 50 procent av Frida Förlag säljs till Aller Media för 175 miljoner kronor, erfar Resumé. – Det låter helt sjukt. De verkar ha fått en nolla för mycket, säger medieanalytikern Olle Lidbom.


Ämnen i artikeln:

Ove JerseliusFrida förlagAnders JuhlinAller Media

Under gårdagen stod det klart att Aller Media köper hela Frida Förlag, efter att ha legat i priskrig under våren. Köpet kommer sig av en option som tecknades när Aller media köpte 50 procent av aktierna i Frida Förlag 2008. Nu går Ove Jerselius, som grundade Frida Förlag, i pension och efterträds av Anders Juhlin.

Medieanalytiker Olle Lidbom reagerar över prislappen:

– Det är häpnadsväckande om det stämmer. Då förstår jag inte hur Aller har räknat. Det måste vara en av de dyraste tidskriftsaffärerna som någonsin har gjorts i Sverige, säger han.

Bolaget hade en nettoomsättning på drygt 82,4 miljoner kronor (2013-05-2014-05), jämfört med 91,9 miljoner kronor året innan. Resultatet efter finansiella poster landade på 25,3 miljoner (29,3 miljoner året innan).

När Olle Lidbom har gått igenom de senaste tidens tidskriftsaffärer har prislappen hamnat på 0,6-0,8 gånger omsättningen.

– Det kan inte vara värt den här summan. Hade det varit ett tillväxtföretag, hade det varit mer motiverat. Nu är tidskriftsmarknaden under press – dessutom äger Frida Förlag till största del titlar som är utsatta för strukturomvandlingen. Tidningar som riktar sig mot unga kvinnor har det tufft.

Samtidigt lyfter han fram att Frida Förlag har varit en riktig vinstmaskin genom åren.
– Jerselius är en liten sedelpress. Från starten har Frida Förlag alltid varit väldigt lönsamt och haft låga omkostnader. De har satsat på att hålla nere lönerna och på att lära upp ungt folk, snarare än att plocka in personer med mer erfarenhet som kostar mer. De är kanske de som varit allra skickligast i tidskriftsbranschen på att spara och behålla rejäla vinster. Frågan är om man kan hålla den kostnadskostymen i ett stort förlag som Aller.

Olle Lidbom tror att det blir svårt att göra den här typen av tidskrifter till en digital framgång.
– Generellt sett har det varit väldigt svårt för tidskriftsförlag att transfereras till nätet. Det är inte självklart att det skulle fungera. Modebloggare kom ganska tidigt och tog målgruppen på nätet för den typen av titlar som Frida Förlag äger. Det gäller också alltifrån Cosmopolitan till Veckorevyn. Det har varit svårt för dem att hänga med och hitta en digital plats, säger han.

Anders Juhlin tillsattes som förlagschef på Frida Förlag 2012, men kliver nu över och blir vd. Han har haft ansvar för förlagets produktion, personal, försäljning och affärsutveckling i samtliga kanaler med särskilt fokus på digital utveckling.

– Aller är inte rätt förlag att digitalisera Fridas titlar. De är duktiga på print och på att bygga varumärken, men inte på det digitala, säger Olle Lidbom.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.