Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

"En djävla blufftidning"

Publicerad: 28 April 2009, 13:53

I det senaste numret av gratistidningen Red Pages intervjuas en familj om livet i sin lilla jaktstuga. Men hela reportaget är fejkat och egentligen en annons.


Uppslaget med det fejkade reportaget i senaste numret av Red Pages.

Journalisten Gabriel Arthur brukar inte läsa gratistidningen Red Pages som delas ut till 500 000 hushåll i Stockholm. Men när hans dotters dagisfröken undrade om han bytt namn letade han upp det senaste numret på nätet.

På ett helt uppslag fanns hans familj porträtterad på två bilder. Fast i artikeln heter de Jakob, Tilda och Mathilda. De berättar om hur bra deras lilla netbook med mobilt bredband fungerar i sommarstugan.

Bland annat talar de sig varma för TV4:s tjänst TV4 Anytime som de använder för att titta på Robinson. Jämte artikeln finns ett erbjudande från mobiloperatören Tre om mobilt bredband och en bärbar dator.

Men hela artikeln är en fejk. Bilderna kommer från ett reportage i tidningen ”Äventyrliga föräldrar”.
– Fotografen sålde sedan vidare de bilderna till bildbyrån Folio. Det gick vi med på. Men varken, vi fotografen eller bildbyrån var med på att de skulle användas i reklam. De köptes också av Red Pages för att användas redaktionellt.

Hur reagerade du när du såg reportaget?
– Det kändes jättetråkigt. Vi får ju göra reklam för något vi inte gått med på. Dessutom i ett journalistiskt sammanhang. Det var ju inte ens märkt som en advertorial. Det är en djävla blufftidning.

Har ni fått någon kompensation?
– Jag har mejlat Red Pages, men inte fått något svar. Jag vill ha en ursäkt och att de skriver i nästa nummer att de hittade på intevjun.
– Bildbyrån skickade en extra faktura på 5 000 kronor för att bilden använts i ett kommersiellt sammanhang. De pengarna fick vi som plåster på såren och de skänkte vi till Rädda Barnen.

Peter Blom är tf vd och ansvarig utgivare på Red Pages.

Hur kommer det sig att ni hittar på artiklar i tidningen?
– Jag tror att du ska prata med Helena Hammarström som är marknadschef. Det är hon som är ansvarig för innehållet.

Men det är du som är ansvarig utgivare. Vet du inte vad som är i tidningen?
– Absolut. Det är artikeln om Phonehouse du syftar på. Det är en advertorial.

Men den är inte annonsmärkt?
– Det är ett redaktionell magasin vi gör.

Men då kan ni väl inte bara hitta på artiklar?
– Det är inte påhittat. Det är relevant information om ämnet.

Men personerna som uttalar sig i artikeln har ju inte intervjuats?
– Jag törs inte svara på hur det är med personerna i artikeln.

Tobias Rydergren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.