Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

”En fantastisk siffra”

Publicerad: 27 mars 2012, 08:28

90 000 besökare. På tre dagar. Det är resultatet efter modegallerian Moods öppning. Byråerna som haussat gallerian har varit Bindefeld, Prime och Goodmorning Sunshine. – Vi har jobbat i ett sammansvetsat team, säger Jonas Sandström marknadschef Mood.


Ämnen i artikeln:

PrimeGoodmorning Sunshine

35 000 i fredags 35 i lördags och 20 000 i söndags.

I fredags hade Stockholms nya modegalleria, Mood premiär. Facebook, radio, egna butiken, Gerilla-aktiviteter och lokala annonser har varit huvudmedia.

– Vi började aktivt jobba med Facebook, först med min privata i och med att jag har runt 1000 kontakter och sedan även med Moods offciella Facebook, men istället för att bara skriva om Mood, som då inte hade öppnat skrev vi om roliga anekdoter om Stockholm, för att närmare invigningen skriva om Mood, säger Jonas Sandström, marknadschef Mood till Resume.se.

Pr-byrån som hjälpte till då var Prime.

Övergripande pr-jobbet har pr-byrån Bindefeld stått för.

Utöver Facebook är det kanske främst Gerilla- aktiviteter Mood jobbat med för att skapa surr kring öppningen. Även egna fasaden och en egen tidning, Mood Magasin har varit en del av marknadsföringen.
Magasinet är producerat och formgivet och konceptutvecklat av Åkesson & Curry.

– I och med vårt centrala läge har vi jobbat mycket med fasaden, folierat den och jobbat med den aktivt, så att det hela tiden händer något på fasaden.

– I vårt magasin har vi valt att inte skriva om Mood, utan istället om träning, inredning, sådant som passar vår målgrupp.

Tanken bakom tidningen var att få ut namnet innan öppningen.

– Vi körde den dels som bilaga förra torsdagen, och delade också ut den utanför NK, Sturegallerian och flera andra av våra konkurrenter.

Men ni har inte kört någon tv reklam?
– Nej, vi har annonserat i lokala tidningar, Östermalmsnytt, Södermalmsnytt, med flera för att trycka på det lokala. Vi har också satsat intensivt på radio.

I annonserna har man valt ett illustrativt manér, istället för, som flera konkurrenter, foto.

– Det blir så dött med foto, illustrationer går att leka mer med, säger Jonas Sandström.

Budskapet i kampanjen har varit "Vardagen kan vänta".

En ny kampanj är ute i detta nu där lyfter man fram gallerians handlare och restauratörer.

– Vi har valt att lyfta fram de personliga butikerna då vi inte har några stora kedjor hos oss, utan istället tryckt på det personliga och nära.

Reklambyrån bakom har varit nystartade Goodmorning Sunshine.

– Vi började jobba med de i januari, och har varit ett hopsvetsat team.

Monica Eskedahl (Eskedahl Design) har varit formgivare.

Illustratör har varit Stina Wirsén.

Hur ska ni hålla intresset uppe? Det finns ju många exempel där varuhus kommit och gått.
– Ja, det är livsfarligt att inte håll ångan uppe. Vi kommer komma med en ny kampanj om två veckor, där vi lyfter fram ännu fler av våra aktörer.

Kommer ni även synas bredare, som tv?
– Vi hörs väl i radio och tar för oss, tv har vi inte bestämt oss kring, men det är inte aktuellt i dagsläget. I månadsmagasin där vi annonserat har vi en längre livslängd på annonserna och får då större exponering. Det blir mer valuta för pengarna. Våra gerilla aktiviteter som vi kört mycket har också slagit ut väl. En av de senare aktiviteterna var när 20 kvinnor helt klädda i svart, gick med påsar med vår logga på.

– Nu i början handlar det om att sätta varumärke, väcka nyfikenhet, vilket jag tycker vi lyckats bra med. 90 000 första helgen är en fantastisk siffra.

Tero Marjamäki

Ämnen i artikeln:

PrimeGoodmorning Sunshine

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.