Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

”En katastrof för tidskrifter och dagspress”

Publicerad: 8 juni 2012, 09:23

Foto: Andreas Elgstrand.

Det stora utbudet av tidningar är en mer giltig förklaringsmodell för raset i Orvesto Konsument än att läsarna söker sig till nätet. Det anser Resumés medieanalytiker Olle Lidbom som tror att flera titlar skrotas den närmaste tiden.


Ämnen i artikeln:

Olle LidbomOrvesto Konsument

Siffrorna i årets första Orvesto Konsument var en dyster läsning för  dagstidningarna och tidskriftsförlagen.

Resumés medieanalytiker Olle  Lidbom på Vassa Eggen tror att siffrorna i Orvesto kan förklara de  nedskärningar som de stora tidningshusen genomförde under hösten 2011:
– Det är en katastrof både för tidskrifter och dagspressen. Siffrorna ger  en förklaring till de sparpaket som de stora förlagen genomfört den  senaste tiden. Det är uppenbart.

Finns det några ljusglimtar?
– Det finns inga som kommer undan om man ser till förlagsnivån. Det finns inga positiva tendenser.

Vad ser du som de viktigaste förklaringarna bakom de svaga siffrorna?
– Läsarflykten till internet har en mindre del i förklaringen än man  tror. En viktigare orsak är överetableringen som på sikt måste slå ut  flera titlar.

Men för dagspressen är väl ändå de digitala plattformarna en viktig faktor?
– Där är jag inte heller helt säker på det. Det finns andra saker,  däribland prissättningen och kvalitén i dagstidningarnas journalistik  som inte är oviktig. För dagstidningar tror jag snarare att läsarna  flytt till mobilen än nätet. Internet är en väldigt lätt  förklaringsmodell och jag tror inte att förlagen ska leta svaren där.

Vad är mest anmärkningsvärt med Orvesto Konsument 2012?
– Jag slogs av att jag tänkte "det här här är inte så dåligt", när jag såg  titlar som hade backat med 5 procent. Det går dåligt för alla mer eller  mindre. Framförallt går det dåligt för titlar som har målgruppen unga  tjejer. Unga tjejer läser inte tidningar  lika mycket längre och det  beror till stor del på framväxten av modebloggare. Man ser också att  kvällstidningarnas bilagor, som tidigare har varit en kassako, har svårt att  hålla uppe siffrorna och de flesta har tappat en tredjedel av sina  läsare i räckvidd.

Finns det några faktorer som kan vända utvecklingen?
– På ganska kort sikt kommer flera titlar att läggas ner, då kommer  utvecklingen att stabileras. Vi kan inte ha ett så pass stort utbud som  vi har i dag. Det kommer att finnas plats för 3-4 modetidningar för  kvinnor, 2-3 för män et cetera. Utbudet är inte hållbart.

Vilka titlar tror du kommer att försvinna?
– Tidningen S nådde bara 60 000, vilket måste ses som svagt för en  skvallertidning, ambitionen måste ha varit mycket högre. Isabella nådde  bara 35 000 och Chic backade till under 100 000 för första gången. Jag  tror inte att dessa titlar kommer att överleva i mer än ett år.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.