Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

En ljusning men ingen vändning

Publicerad: 16 februari 2010, 10:28

Fyra miljarder kronor försvann från reklammarknaden ifjol. Men det ljusnade mot slutet av året och IRM:s prognos visade sig var något för dyster.


Ämnen i artikeln:

Magnus AnshelmIRM

Magnus Anshelm, vd på IRM

IRM summerar nu 2009. Det blev inte oväntat ett rejält ras för medieinvesteringarna. Marknaden krympte med 12,8 procent – vilket motsvarar fyra miljarder kronor.

Under fjärde kvartalet stannade raset på 7,8 procent. Det ljusnade alltså mot slutet av året, men det var ganska långt från en vändning. Internet klarade att öka under året, men bara med 2,5 procent. Värst var det för fack-, populär- och morgonpress, som alla noterades för nedgångar på över 20 procent.

- Efter tre kvartal av historiskt kraftfull nedgång på reklammarknaden kunde man skönja en viss ljusning i slutet av året, vilket ledde till att intäkterna blev 0,5 procent högre än vår prognos från i juni, säger IRM:s VD Magnus Anshelm. Vi hade förutsett en klar dämpning av fallet i slutet av året, men faktum är att nedgången bromsade in något
snabbare än våra beräkningar, fortsätter Magnus Anshelm som bedömer att reklammarknaden bottnar under 2010.

Tobias Rydergren

Ämnen i artikeln:

Magnus AnshelmIRM

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.