Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

”En match made in heaven”

Publicerad: 20 April 2012, 09:07

Felix Herngrens nya tv-bolag Pocketfilm drar igång ett omfattande samarbete med PlayAd.

Foto: Morgan Norman/Söderberg.

Felix Herngrens nya tv-bolag Pocketfilm inleder ett samarbete PlayAd och skapar en ny onlinkanal för nöje och drama. Kanalen drar igång i maj och får en möjlig räckvidd på 2 miljoner tittare redan från start. I höst drar man igång en bredare lansering som gör att kanalen kan nå 5,5 miljoner tittare.


Ämnen i artikeln:

Felix HerngrenPlayAdPocketfilm

Premiären för den nya kanalen sker i Kristian Luuks nya program.  I  höst lanseras Felix Herngrens Pocketfilm brett via sajter och  applikationer för mobila medier:
– Samarbetet är helt unikt,  Pocketfilm och PlayAD är en match made in heaven, säger Håkan Lindhe, vd  för Pocketfilm i en kommentar.

Han berättar man är nyss hemkommen  från tv-mässorna i Cannes och hävdar att det idag inte finns något  liknande koncept på marknaden.

Samarbetet innebär att PlayAd tar fram en mediespelare som enbart visar Pocketfilms produktioner.

PlayAd distribuerar också spelaren i sitt nätverk samt säljer ytor kring produktionen. Pocketfilm står i sin tur för allt innehåll samt försäljningen:
–  Jag är övertygad om att lanseringen av Pocket Entertainment nu kommer  att bidra till en kraftig ökning av den rörliga annonseringen Online,  säger Lars Blomberg, ordförande för PlayAD Media Group i en kommentar.

Målsättningen  är att ha startat 10 tv-produktioner och 4 drama-produktioner redan  under 2012 samt att uppnå 100 miljoner kronor i bruttoreklamintäkter  under de närmaste tolv månaderna.

Komikern och regissören Felix  Herngren, komikern Håkan Lindhé och manusförfattaren och producenten  Johan Nordling har grundat Pocketfilm.

Det är en gratis tv-kanal  för smartphones och tablet. Produktionerna anpassa för olika målgrupper  och tittarna aktiveras med hjälp av sociala medier.

PlayAd introduceras i februri år 2009 är erbjuder all form av videoannonsering Online. Företaget har ett hundratal webbplatser i sitt nätverk samt flera tusen bloggare  som når över 5,5 miljoner unika webbbesökare per vecka.

PlayAd grundades av Tom Sundvik, Patrik Andrén och Fredrik Grahn.

Bolaget ägs också av Lars Blomberg genom BBE Private Equity samt Ulf Sandberg genom US Strategi.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.