Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

”En självklar vinnare i Cannes och Guldägget”

Publicerad: 18 mars 2010, 09:14

Den stora musiksnackisen på nätet den senaste tiden är avslöjad. Och nej, det är inte Christina Aguilera, Björk eller Madonna som ligger bakom ”Iamamiwhoami” – utan den svenska artisten Jonna Lee. – En oslagbart bra pr-kupp, borde bli en självklar vinnare i Cannes och i Guldägget, säger reklamaren Björn Orrenius som ”breakade” nyheten tillsammans med kompanjonen Ulf Dufwenberg.


Björn Orrenius, tidigare  på Foreign och Starcom och numera egen konsult i reklambranschen, är också ett stort fan av elektronisk musik.  Han driver sajten ihavesynth.com och avslöjade tillsammans med kompanjonen Ulf Dufwenberg den senaste tidens stora snackis i musikvärlden – avsändaren till de mystiska tv-klippen på nätet, ”Iamamiwhomi”.

Det har gått många rykten på tungviktarsajter som Pitchfork och Gorilla vs.bear –många har trott att någon av storstjärnorna Christina Aguilera, Madonna, Lady Gaga eller Björk ligger bakom filmerna med den blonda sminkade kvinnan som gäckat branschen.

Men i stället är det den svenska sångerskan Jonna Lee som står bakom den framgångsrika kuppen. Jonna Lee befinner sig i Texas och har inte gått att nå, och hennes pojkvän Claes Björklund eller skivbolaget vill varken bekräfta eller dementera – men Björn Orrenius säger sig ha fått det hela bekräftat från kontakter nära Jonna Lee, båda är från Östergötland.

Orenius och Dufwenberg har jämfört personerna på klippen med Jonna Lee och killarna i hennes band och hittat slående likheter. Och på det sjunde och senaste klippet som kablades ut i måndags syns det tydligt att det just är Jonna Lee som är draperad i plast.

Det första mystiska klippet, med en kvinna som föds ute i skogen, kom i december på använadaren Huldra/Mandragora på Youtube. Klipp har även skickats ut till musikbloggar och till MTV Newsroom skickades en blond hårlock.

Den höga kvaliteten produktionen på såväl klipp som musik imponerar på Björn Orrenius.

– Vi blev intresserade eftersom vi håller på med elektronoisk musik, det var så otroligt bra producerat. Och sedan fanns det en svensk koppling, men såg balnd annat att det var svensk natur i bakgrunden.

Björn Orrenius  tror att skickligt reklam- och pr-folk kan ha hjälpt Jonna Lee med kampanjen.

– Kvaliteten på filmerna vittnar om att det finns en budget. Många vill nåt ut med virala kampanjer men väldigt få lyckas så här bra. Allt från produktion till tajming är perfekt.

– Det är slugt och så jävla snyggt.

Se klippen nedan:

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.