Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

”En stor skämskudde har påverkat rapporteringen kring medberoende”

Publicerad: 24 september 2014, 12:23

Ann-Linn Guillou

Foto: Per Kristiansen

Över miljonen såg premiären av SVT:s Djävulsdansen och en i sociala medier möts programmet av våg av hyllningar. Producenten Ann-Linn Guillou tror att medberoende har varit undanskymda i medierapporteringen på grund av skammen. – I dag är det många som frågor oss: varför har ingen gjort det här innan?, säger hon till Resumé.


Ämnen i artikeln:

Sanna LundellSVTAnn Söderlund

Man beräknar att en miljon svenskar har en beroendeproblematik. När dessa har fyra närstående innebär det att nästan halva Sverige känner någon som lider av ett beroende. Alla dessa har inte utvecklat ett medberoende, men det handlar om ett folkhälsoproblem.

I går hade "Djävulsdansen" premiär i SVT. Programmet nådde över en miljon tittare och har hyllats av TV-recensenter och krönikörer. Bland annat Expressens Marcus Birro som lyfter fram varför serien är viktig i dagens krönika.

Dokumentärserien är en gemensam idé efter olika samtal mellan programledarna Sanna Lundell, Ann Söderlund och producenten Ann-Linn Guillou. De tog fram en pilot som SVT valde att plocka in. Inspelningarna har pågått från december 2013 till midsommar 2014.

– Ofta hamnar den beroende personen i fokus i berättelsen om beroende. Vårt huvudsyfte med dokumentärserien var att lyfta fram de medberoendes perspektiv och det har krävt mycket. En styrka i vårt program ligger att både Ann och Sanna kan identifiera sig med problematiken vilket har hjälpt dem i mötet med dessa personer, säger Ann-Linn Guillou till Resumé.

Mycket arbete lades på att bestämma sig för vad de ville ha ut av intervjuerna. Produktionstiden har varit kort; tre dokumentärer på sju månader och det om ett problem som trots att det är en folksjukdom varit relativt undangömd i media. I samma veva som programmets premiär har Aftonbladet påbörjat en artikelserie om medberoende.

Varför tror du att det dröjt så innan medierna har börjat rapportera om medberoendeproblematiken?
– Jag tror att det finns en ganska stor skämskudde som har påverkat rapporteringen kring medberoende. Vi vet att det finns reportrar som brunnit för frågan, men som har haft svårt att få upp den på agendan. I dag är det många som frågor oss: varför har ingen gjort det här innan?

Enligt Ann-Linn Guillou bygger "Djävulsdansen" på tre ben:
• Medberoende är ett folkhälsoproblem där majoriteten av befolkningen känner någon som är medberoende.  
• Två programledare som är personligt engagerade i frågan.  
• Problemet har en stark samhällskoppling.

Från början var programmen tänkta att tematiseras utifrån olika missbruk. Nu blir det i stället en indelning med relationskoppling. Gårdagens avsnitt handlade om att ha en medberoende förälder, nästkommande avsnitt handlar om medberoende i kärleksrelationer och det sista avsnittet handlar om att bryta upp och hur personer kan bryta arvet från en beroende förälder.

Varför är programserien viktig?
– För att den berör så otroligt många människor. Människor som inte vågat eller kunnat berätta sin historia på grund av att det finns en stor skam. Det har vi märkt när vi jobbat med serien. Det har varit svårt att få folk att berätta sin historia, samtidigt som den betyder otroligt mycket för dem.

Ann-Linn Guillou är överväldigad över de positiva reaktioner som "Djävulsdansen" har fått:

– Det har varit som en kärleksbomb och många människor har blivit djup berörda. Responsen har varit överväldigande. Som producent har jag varit osäker innan. I medias rapportering har programmet bevakats ganska hårt och nyhetsinriktat vilket kan bygga upp förväntningar på serien. Den bygger i synnerhet på finstämda starka berättelser, nästan helt utan experter. Jag visste ärligt talat inte hur serien skulle tas emot.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.