Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

En välkommen social media-game changer

Publicerad: 28 September 2016, 13:38

Vertikal video tar över.

Foto: Montage: Andreas Elgstrand

Mobilen används i vertikalt tillstånd 98 procent av tiden. Dags att satsa på vertikal video.


Ämnen i artikeln:

KITRobert BrännströmResumé InsiktResumé Insikt MediaBBC

2018 kommer dessutom 69 procent av all internettrafik vara rörligt innehåll. Därför kommer det inte som någon överraskning att det vertikala videoformatet växer.

Trenden är formad av Snapchat och konsumenterna själva. Det var inte länge sedan som vertikala videos kallades "amatörfilmade" och VVS (Vertical Video Syndrome) härjade.

Men nu satsar samtliga större sociala plattformar och ett flertal av medierna på vertikal video. Titta till exempel på BBC, CBSN, NRK och svenska KIT.

Varför vertikal video? Jo – det är guld värt för de mediehus där kontaktpunkten med läsarna är mobilen och mobilen endast. Vertikal video öppnar upp för nya sätt att berätta en historia.

Detta samtidigt som innehållsgapet orsakar otillräcklighet.

”Vid någon punkt blir formatfloran så stor att man tvingas börja prioritera vilka format man har resurser att jobba med”, berättar KIT:s chefredaktör Robert Brännström.

Mer om detta i Resumé Insikts Media, där vi även grottar ner oss i Bonniers miljardlån och TV4:s förvärv av kvalmatcherna till EM och VM.

Har du ingen prenumeration? Fixa prov här.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.