Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag28.02.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Eniro om krisdygnet efter SvD-publiceringen

Publicerad: 10 Oktober 2014, 13:44

SvD Näringslivs artikel i går.

Sökjätten Eniros kommunikationschef Christer Lundin rasar över hur SvD hanterade sin publicering om att långivarna vill försätta företaget i konkurs. Artikeln ledde till att kursen rasade 35 procent och aktien stoppades på börsen.


Ämnen i artikeln:

Christer LundinSvDLars-Johan JarnheimerMaria Rimpi

– Jag tycker att det är osmakligt att publicera en artikel på nätet klockan 16:00 och inte ge oss tid att kommentera den. Sedan läser man pappersutgåvan dagen efter och då står det att man förgäves har försökt att få en kommentar från Eniros ordförande Lars-Johan Jarnheimer, säger Christer Lundin.

Han är erfaren inom kommunikationsområdet och har jobbat på alltifrån Teracom till Atlas Copco och SJ.

Christer Lundin uppger att Eniros IR-ansvarige fick ett mess 20 minuter innan det visade sig att artikeln publicerades.
– Jag har varit med om mycket, men någon jävla ordning måste det väl vara, säger Christer Lundin.

Han konstaterar också att han inte är den enda som har ifrågasatt SvD-publiceringen, utan att många som har lagt in kommenterar på DI ställer sig frågande.

– Uppenbarligen är det fler än vi på Eniro som har reagerat på SvD:s tendentiösa sätt att beskriva det hela. Det är ju bara rena spekulationer, säger Christer Lundin.

Han tycker att det är anmärkningsvärt med tanke på att SvD insåg vilken effekt artikeln skulle ha.

Christer Lundin uppger att Eniro skrev ihop ett pressmeddelande efter börsens stängning och att Lars-Johan Jarnheimer därefter gjorde sig tillgänglig för att svara på frågor från olika medier.

Kursen sjönk med drygt 30 procent efter publiceringen innan aktien handelsstoppades på Stockholmsbörsen – handeln återupptogs senare med snabb kursuppgång.

Christer Lundin menar också att skriverierna ledde till att personalen blev orolig och  att man höll massa samtal med chefer och medarbetare så att dessa kunde  fortsätta att fokusera på sitt jobb.

Det vill säga att leverera söktjänster åt företag

– Eniro är ju ett bolag som framförallt har fokus på den digitala mediemarknaden, medan aktiemarknaden är en annan marknad. Men om vi kan erbjuda tjänster på ett bra sätt avspeglar det sig ju på aktiemarknaden, säger Christer Lundin.

Men vad ligger det i SvD:s uppgifter om att långivarna vill försätta Eniro i konkurs?
– Lars-Johan Jarnheimer säger i pressmeddelandet att vi för en dialog med bankerna och vi kan inte kommentera rykten annat än när det är uppåt väggarna fel, säger Christer Lundin.

Ni har tidigare haft problem med att ni anklagas för fulsälj, ni har vd:n Johan Lindgren som fick lämna bolaget efter att ha blåst upp er omsättning och nu det här. Hur ska ni reparera varumärket?
– Det här har naturligtvis skadat varumärket. Vi tycker att det är superviktigt att klargöra alla oklarheter så att vi kan lägga sådant här bakom oss, säger Christer Lundin.

Men ni har inga problem med fulsälj längre?
– Det förekommer väl att kunder känner sig felaktigt behandlade, men vi har ju fokus på att leverera så bra tjänster till kunderna som möjligt, säger Christer Lundin.

Han uppger att Eniro har 3 miljoner besökare per vecka i Sverige och nära 100 000 företagskunder.

Chefen för SvD Näringsliv, Maria Rimpi, hävdar att man sökte Eniros ir-chef före publiceringen utan att få någon respons och att man fortfarande inte har något svar från Eniro.

– Vi sökte Lars-Johan Jarnheimer till långt in på kvällen igår. Jag tycker att vi har gjort vårt yttersta för att få en kommentar, säger Maria Rimpi.

Eniro hävdar att ni har felaktiga uppgifter?
– Vi har väldigt bra källor, säger Maria Rimpi.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.