Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Ernst Billgren testar sitt varumärke – byter namn

Publicerad: 23 februari 2015, 09:06

Ernst Billgren, numera Wilhelm von Kröckert.

Konstnären Ernst Billgren vill testa styrkan i sitt varumärke. Därför byter namn namn till Wilhelm von Kröckert och förändrar stilen på sitt måleri, skriver DN.


Ernst Billgren är förmodligen Sveriges mest kända konstnär. Men hur mycket av hans framgångar i dag beror på hans personliga varumärke? Det vill han testa genom att byta namn och stil.

– Jag vill undersöka en eller två saker i varje utställning som jag gör. Den här gången är det om allt verkligen hänger på ens varumärke – eller om det också har någonting att göra med vad man skapar som konstnär. Hur konsten är utförd. Konstkulturen handlar ju så mycket om just varumärken i dag, säger Ernst Billgren - eller Wilhelm von Kröckert – till Dagens Nyheter.

I hans nya verk har han också skippat de utmärkande motiven som rävar, rådjur och fåglar. Idén kom till honom eftersom han ofta blir inbjuden att tala om värdet av ett starkt varumärke, och hur han själva har lyckats bygga upp sitt eget.  

– Politikerna menar ju att bara fler kulturarbetare fick ett starkt varumärke så skulle alla ekonomiska problem ordna upp sig, säger Billgren till tidningen.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.