Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag30.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Eskilstuna-Kurirens svar på kritiken mot bildpublicering

Publicerad: 17 Juni 2016, 05:52

Eva Burman, ansvarig utgivare på Eskilstuna-Kuriren.

Tidningen kritiseras för att visa bilder på sexuella övergrepp, Electrolux går ut i stor pitch och Brexit-kampanjen pausas efter dådet i Storbritannien. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

Eskilstuna-Kuriren

Eskilstuna-Kurirens svar på kritiken mot bildpublicering
En av gårdagens mest omtalade publiceringar var Eskilstuna-Kurirens avslöjande om chefen på ett boende som hade sex med flyktingpojkar mot deras vilja. Samlagen, som enligt pojkarna skedde mot deras vilja, spelades in på film och pixlade bilder från dessa publicerades i tidningen.

Eskilstuna-Kuriren har fått kritik för publiceringen eftersom de visar bilder på något som påstås vara sexuella övergrepp (chefen nekar). Tidningens ansvariga utgivare Eva Burman förklarar för Journalisten hur de har tänkt:
– Vi tycker att allmänintresset är så stort och anklagelserna så allvarliga att det är nödvändigt att redovisa dokumentationen. Hade inte filmen funnits hade kanske ingen trott på pojkarna. Hela publiceringen står och faller med bilderna, säger Eva Burman.

Journalisten: Kunde ni inte bara berättat om filmen utan att visa bilderna?
– Nej, mot bakgrund att kvinnan nekar till anklagelserna är det viktigt att visa att vi har dokumentationen.

Båda sidor avbryter Brexit-kampanjen efter dådet
Igår mördades den brittiska Labourpolitikern Jo Cox efter ett väljarmöte i Birstall utanför Leeds. Efter överfallet gick båda sidorna i Brexit-kampanjen ut och meddelade att de pausar sina aktiviteter.
"Vi avbryter allt kampanjande för dagen. Våra tankar är med Jo Cox och hennes familj", uppgav stanna-sidan i ett uttalande igår. Tidigare meddelade även representanter för lämna-sidan att kampanjen avbryts tillfälligt, uppger The Guardian (via Omni).

Ledare: Stoppa sexistiska reklamen
I veckan meddelade Londons borgmästare Sadiq Khan att han tänker förbjuda kroppshetsande reklam i kollektivtrafiken. Aftonbladets ledarskribent Somar Al Naher tycker att Stockholm borde införa ett liknande förbud.

"Visst, man får inte vara naiv och tro att förbud av sexistisk reklam i kollektivtrafiken skulle lösa problemen. Reklamen är knappast platsberoende - där det finns hinder upptäcker marknaden nya vägar. Men det är förhoppningsvis ett första steg mot att diskutera vad vi ska ha våra gemensamma utrymmen till. Och en tydlig signal till den sunkiga reklambranschen att det här inte är ok" skriver hon i en krönika.

Electrolux ut i storpitch
Electrolux i Nordamerika har dragit igång en ptich för att se över sina byrårelationer, skriver Adage. I dagsläget samarbetar varumärket med DDB, Weber Shandwick och Zenith. Syftet är att bli bättre på att engagera konsumenterna och göra Electrolux till det mest innovativa varumärket i sin kategori.

Spotify anställer Wall Street–veteran
Den svenska streamingtjänsten tycks rycka närmare en börsnotering. De har nämligen anställt börsveteranen Paul Vogel som ny IR-chef, skriver Recode. Bolaget bekräftar rekryteringen men vill inte kommentera vad han ska syssla med.

Facebook uppdaterar Messenger
I veckan får Facebook Messengers användare en uppdaterad version av meddelandeappen. Bland annat med en funktion som visar vilka vänner som är online och vikla som fyller år, skriver Techcrunch. Enligt Facebook är uppdateringen tänkt att göra det lättare för människor att starta konversationer med varandra.

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

Eskilstuna-Kuriren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.