Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

"Ett stålbad"

Publicerad: 25 februari 2010, 15:26

Förlaget Mediaprovider presenterade idag sitt bokslut. Omsättningen krympte kraftigt och det blev en förlust för helåret. Men det sista kvartalet gick riktigt bra med en rejäl vint.


Ämnen i artikeln:

Mediaprovider

Patrik Mellin fotograferad av Elin Parmhed på Mediaproviders tidning Kamera & Bild.

– 2009 har varit ett stålbad. Vi gjorde stora neddragningar under första kvartalet. Det började bli bättre under tredje kvartalet och nu blev det ett riktigt bra sista kvartal, säger vd Patrik Mellin.

Mediaprovider med tidningar och sajter inriktade på it, mobiler, prylar, foto och film hade en tuff start på året.
– Vi hade räknat med en nedgång i print, men att nätet skulle klara sig hyfsat. Sedan rasade all webbannonsering efter årsskiftet. Däremot har printupplagorna hållit emot bra.

Mediaprovider är ett betydligt mindre företag nu än för några år sedan. Antalet anställda har gått från 63 till 45. Dessutom har företaget genomfört en lönesänkning.
– I och med att vi är ett noterat bolag så har de anställda fått kontinuerlig information om hur företaget går. Det har gjort att vi är ett sammansvetsat gäng och 90 procent var för lönesänkningen som hindrade fler uppsägningar.

De anställda kan dessutom få tillbaka lönesänkningen om företaget når sina mål. Mediaprovider har med den betydligt mindre kostymen nu också lättare att visa vinst. Redan under fjärde kvartalet blev vinsten drygt 4 miljoner med en omsättning på drygt 20 miljoner.
– Vi kommer att tjäna bra med pengar. Speciellt om annonsmarknaden vänder upp.

Mediaprovider kommer också att satsa på tillväxt under 2010. Bland annat kommer bolaget att få in 3,3 miljoner i en nyemission.
– De kommer vi använda måttfullt och klokt. Det finns många bolag till salu, men inget som varit intressant för oss. Vi kommer att satsa på de produkter vi har och att ge ut några oneshots.

En ny verksamhet som lanserats under hösten är webb-tvprogrammet Prylpatrullen, som finansieras av de prylleverantörer som är med i programmet.

Mediaprovider har verksamhet både i Sverige och Danmark. I vårt södra grannland är det tuffare än i Sverige just nu.
– De kom in titigare i nedgången och har det tuffare att ta sig ur. Vi tar marknadsandelar, men det är en klen tröst på den svaga marknaden.

Tobias Rydergren

Ämnen i artikeln:

Mediaprovider

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.