Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

”Ett tillfälle att testa nya betalningsmodeller”

Publicerad: 1 December 2010, 10:51

Redaktörerna flockas kring iPad och lanserar glansiga editioner för surfplattan som de även hoppas få betalt för. Professor Micael Dahlén ser tydliga kopplingar kring sina teorier om Nextopia – vår längtan efter det kommande som även tros vara det bästa. – Det här är ett tillfälle att testa nya betalningsmodeller, säger Micael Dahlén professor i ekonomi med inriktning på konsumentmarknadsföring vid Handelshögskolan till Resume.se.


Ämnen i artikeln:

Micael Dahlén

Hypen kring Ipad kan även ge medierna som finns i den draghjälp men ar professor Micael Dahlén. Foto: SÖREN ANDERSSON / SCANPIX.

Så kom iPad i en officiell svensk version. Alla landets största tidningar har hoppat på tåget och har en egen edition redo för digitalt inköp, oftast dyrare än papperstidningen.

– Dels är det en kraftfull signal att sätta ett högt pris. Det signalerar att man kommer leverara något utöver det vanliga, något som är mer än att bara lägga ut befintliga tidningsversioner i Ipad. Sedan är det helt klart ett experiment. Det här är ett tillfälle att testa nya betalningsmodeller, säger Micael Dahlén.

Tidningarna brukar rapportera stort om Apples nya produkter och så även denna gång, samtidigt som den egna IPadeditionen presenterats utförligt. Aftonbladets chefredaktör Jan Helin besökte till och med Resumés redaktion personligen för att missionera om tidningens Ipad-satsning.

Det första steget mot en framgång för mediehusens iPadeditioner är att surfplattan också säljer stort i landet. Micael Dahlén har anledning att tro att det kommer bli så.

– iPad är ett så klockrent exempel på alla affärer idag som går ut på att slå försäljningsrekord redan innan produkten finns. Dels är jobbet till ganska stor del gjort genom den hype som råder.

Enligt befintlig forskning kommer hetsen kring iPad även hjälpa Apple i stort men den kan också hjälpa tidningarna.

– Hypen kring en kommande produkt gör jättemycket nytta även för befintliga produkter i sortimentet. I bästa fall kan det få samma funktion för tidningar som kopplar sig nextopiskt till iPad, säger Micael Dahlén.

Med nextopiskt syftar han på sina egna teorier om att människan lever i övertygelsen att det som kommer i framtiden är det bästa. Just nu är iPad ett Nextopia för många och Apple utnyttjar det.

 – Apple snackar redan om Ipad två som kommer. De drar nytta av iPad-förväntningarna. Det är som mobila tv-boxen Volcano i USA som sålde väldigt bra trots att kritikerna sa att det inte fanns några bra tjänster till den, men konsumenterna förväntar sig att det ska komma så fantastiska tjänster.

Ove Gustafsson

Ämnen i artikeln:

Micael Dahlén

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.