Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag15.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

"Ett turbulent år"

Publicerad: 24 Oktober 2011, 09:26

Claes Tell var förra årets stora vinnare när Resumés tävling Sveriges 101 bästa marknadschefer var avgjord. Här berättar han mer om hur året har varit.


Ämnen i artikeln:

NordeaClaes TellSveriges 101 bästa marknadschefer 2011

Claes Tell. Foto: Sören Andersson (Arkiv).

Hur har året varit för er del?
– Turbulent. Jag tänker på finanskris och börsoro framför allt.

Hur arbetar ni utifrån de här förutsättningarna?
– Bank handlar om förtroende. För vår del är det viktigt att vi tar hand om våra kunder i med- och motgång. Vår aktivitet har nog aldrig varit så hög det här året i antal kundmöten. Vi försöker se till hela kundens situation och vara närvarande.

Hur ska ni arbeta i framtiden med vetskapen om det ekonomiska läget?

– Vi har en inslagen väg på Nordea, och den planen ligger fast. Sen är det klart att det som händer på marknaden påverkar vår möjlighet att göra affärer med kunderna. Sen får man göra mer taktiska beslut, vad händer de närmaste månaderna? Men bank handlar om långsiktiga kundrelationer och de har man i både med- och motgång.

Det är ofrånkomligt att tänka på Aktuellts granskning de senaste dagarna. Vad betyder det för ert varumärke?
– Det påverkar vårt varumärke negativt. Inget tvivel om det. I grund och botten handlar det om att göra bra affärer för kunderna och att vara en bra och stabil bank. Det har funnits brister som vi håller på att rätta till. Det finns också mer att göra för att nyansera bilden vi får i medierna.

Hur tycker du att era kampanjer under året har fungerat?
– Det har funkat bra om man tittar på ingången av 2011 och förra året. Nordea har stått och står starkt i krisen. Det har underlättat vår marknadskommunikation och höjt effektiviteten. Marknadskommunikationen är bara en kanal, det är även en otrolig massa kundmöten som pågår. Sammantaget leder annonseringen och kundmötena till ett positivt inflöde.

Är det någon särskild kanal som är viktig?
– Jag kan inte peka ut någon särskilt. Som bank är vår viktigaste kanal kontoren och våra personliga bankmän. Men vi har 2,5 miljoner unika besökare på Nordea.se, ett fantastiskt skyltfönster. I sådan mån är webben den viktigaste kanalen.

Hur ser du på er användning av sociala medier?
– Vi har kört igång Facebook under året och det är en bra tajmning. Vi ser en god utveckling där och f en hög aktivitetsnivå. Med våra 2,5 miljoner unika besök på Nordea och alla kundkontakter på kontor och telefon så har vi en tät dialog med kunderna. På Facebook får vi nu en kanal med möjlighet till andra dialoger, vi ser att vi kan ha kundservice där, och det är uppskattat.

Är Twitter nästa steg?
– Twitter är fullt möjligt. Vi ska finnas där kunderna finns.

I morgon avgörs Resumés tävling Sveriges 101 bästa marknadschefer på Grand hotel i Stockholm.

Emanuel Videla

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.