Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Europa Sorrells sänke

Publicerad: 25 oktober 2012, 08:05

WPP-bossen Sir Martin Sorrell

Världens största reklamkoncern, brittiska WPP, har presenterat sin rapport för det tredje kvartalet 2012. Omsättningen växte för verksamheten i stort. Men i Kontinentaleuropa är utsikterna sämre.


Ämnen i artikeln:

IngoWPP

Storbritanniens jättekoncern där Sir Martin Sorrell är boss äger bland annat mediebyråerna inom GroupM, pr-byråerna Cohn & Wolfe, Burson Marsteller och Hill+Knowlton Strategies och reklambyrån Ingo.

Under tredje kvartalet visar nätverket en ökad omsättning med 1,6 procent. Omsättningen uppgår till närmare 2,5 miljarder för tredje kvartalet. Totalt har omsättningen växt med 4,2 procent i år.

Men i Europa, utanför Storbritannien, visar nätverket en svagare tillväxt. Under tredje kvartalet sjönk omsättningen i Kontinentaleuropa med 8,6 procent jämfört med föregående månad och med 2,1 procent jämfört med motsvarande period i fjol.

Totalt har omsättningen fallit med 2,2 procent jämfört med 2011 för nätverkets verksamhet i Västra Kontinentaleuropa. Zonen motsvarar en fjärdedel av WPP:s totala intäkter.

I rapporten skriver man:
"Västra Kontinentaleuropa, med 2,1 procents fall jämfört med föregående år. Tyskland, Frankrike och Turkiet växte, men Spanien, Portugal, Skandinavien, Nederländerna, Schweiz och Österrike har det tuffare. Med hänsyn till att eurokrisen påverkar stora delar av området."

Koncernen har mer än 150 000 anställda världen över.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

IngoWPP

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.