Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag29.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Europeisk tillit till traditionell media ökar

Publicerad: 29 Maj 2017, 08:35

Enligt en ny rapport från EBU ökar tillits-glappet mellan traditionella och nya medier över större delen av Europa.


Ämnen i artikeln:

RadioFacebookSociala medier

I rapporten har EBU, European Broadcasting Union, djupintervjuat omkring 1000 respondenter runtom i Europa. Resultaten visar att tilliten till traditionell media, broadcast och print, sammantaget ökar medan tilliten till internet och sociala medier minskar. I Sverige litar 67 procent på vad de hör på radio och 48 procent på vad de ser på TV, högst i Europa efter Finland.

Rapporten visar även att länder i sydöstra Europa tillsammans med Storbrittanien har lägst förtroende för tidningar medan man i västra Europa misstror vad man läser i sociala medier. Över hela Europa är förtroendet för sociala medier på den lägsta nivån sedan mätningarna startade, endast 36 procent av de tillfrågade uppgav att de litar på vad de läser på internet medan 21 procent litar på sociala medier.

– Det är betryggande att allmänhetens förtroende för broadcastmedia faktiskt ökar över hela Europa. I en post truth-värld är det uppmuntrande att publiken kan särskilja olika typer av nyhetskällor och visa att de sätter sin tillit till mer traditionell media, säger Robero Suarez, chef över EBU.

Häromdagen kom även en svensk rapport från Statens medieråd, "Ungar & Medier", som visar att målgruppen 9-18 i Sverige har väldigt stor tillit till de traditionella medierna, speciellt tv där cirka 75 procent uppger att de litar på medieformen. Motsvarande siffra för radio och papperstidningar ligger på cirka 50 procent, medan tilliten till sociala medier ligger på endast 13 procent.

European broadcasting union är ett samarbetsorgan för broadcastmediebolag runtom i Europa.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

RadioFacebookSociala medier

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.