Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag01.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Europeiska publicister går ihop mot nya EU:s nya datalagar

Publicerad: 29 Maj 2017, 12:00

Foto: Pixabay

En allians av Europas största tidningar går ihop mot nya EU-regler om användardata. De menar att reglerna kommer att ge ytterligare makt till nätjättar som Facebook och Google.


Ämnen i artikeln:

GDPRFacebookMicrosoftFinancial TimesGoogleThe GuardianLe Monde

Mer än 20 av Europas främsta tidningar, däribland Financial Times, Guardian, Le Monde, Spiegel och the Telegraph har skickat ett gemensamt brev till Europeiska kommisionen i hopp om att de ska se över de nya datalagringsdirektiv som träder i kraft senare i sommar, det rapporterar Guardian. Tidningarna menar att de nya reglerna gällande "cookies", en central del i riktad annonsering, kommer att skänka ytterligare mark till Google, Apple, Microsoft och Mozilla – aktörer som kontrollerar webbläsare och de största sociala medierna.

De nya EU-reglerna för cookies innebär att användare framöver inte ska behöva ge sitt medlåtande till cookies för varje sajt, utan att man istället bara behöver göra det första gången man använder sin webbläsare. Tidningarna som undertecknat brevet menar att sådana regler kommer leda till att användare tar den enkla vägen och avböjer cookie-lagring.

"Man tanke på att 90 procent av det digitala användandet i Europa sker i händerna på fyra företag: Google, Apple, Microsoft och Mozilla, kommer de nya regelförslagen ytterligare att förstärka det maktglapp som råder mellan individuella publicister och globala nätjättar", skriver de i brevet.

Om en användare tackar nej till cookie-lagring i allmänhet kommer publicisterna bli tvingade att övertala dem att tillåta lagring på deras egen sajt, på samma sätt som många uppmanar användare att stänga av sina ad-blockers.

"Att ha möjlighet att presentera relevanta annonser till läsarna har blivit norm inom annonsindustrin. Det är livsviktigt att säkerställa att publicister kan tävla med Google och Facebook som redan kontrollerar 20 procent av den globala annonsmarknaden", skriver de vidare.

Tidningarna menar att de i huvudsak stödjer de nya förslagen men menar att det är nödvändigt att de tillåts tävla på liknande villkor som nätjättarna.

Vill du veta mer om de nya datalagringsdirektiven? Läs Resumé Insikts guide här.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.