Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Eurovision Song Contest – en missad möjlighet

Publicerad: 20 Maj 2013, 07:35

Hans Sydow, styrelseordförande för Saatchi & Saatchi. .

I lördags kväll var cirka 70 miljoner par nyfikna ögon från hela världen riktade mot Sverige. Artisterna, sångerna, men också det lilla landet som arrangerar – vilken möjlighet att visa upp oss! De möttes av Petra Mede iklädd Gaultier – varför visade vi inte upp de bästa svenska formgivarna istället? Lars Wallin, Karin Wester, Pär Engsheden, Hope, Filippa K, J Lindeberg... – vilka hade tackat nej till utmaningen att skapa unika galakläder till ett sådant skyltfönster?


Ämnen i artikeln:

Eurovision Song ContestHans Sydow

Men det var inte den största missade möjligheten. Värre var det obegripliga försöket till ironisk humor, med köttbullar, krigsscener, ”inte prata på bussen” o s v: gammaldags och unket och troligen helt obegripligt för majoriteten av tittarna som tycker att Sverige är ett intressant land här uppe i norr. Varför kan vi inte visa stolthet, och visa upp det bästa vi har när hela världen tittar: ABBA-museet, Wasa, fjäll och skärgård, design och mat, Swedish House Mafia, Victoria & Estelle,  Spotify & H&M, sommar och norrsken, smaska på, det är väl tanken att vi ska locka folk hit? Inte bara blinka lite självironiskt inåtvänt?

I försöket att vara moderna blir programmakarna hopplöst gammaldags.

När kommer nästa chans att visa upp Sverige för världen? Be då Visit Sweden och andra proffs hjälpa till tack, och be Petter Stordalen (som är från ett land som vet vad nationell stolthet är) vara projektledare för teamet.

För övrigt tycker jag att rätt låt vann och att Loreen var bäst.

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.