Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Everysport köper mediebolaget Daytime

Publicerad: 21 juni 2016, 06:11

Everysports ägare gläds över affären.

Bolaget bakom Svenska Fans förvärvar verksamheter, Dawit Isaak uppger vara vid liv och Ruper Murdoch storsatsar på rörligt. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Everysport köper mediebolaget Daytime
Everysport, som bland annat äger Svenska Fans och Sportsverige, köper Daytime Media House, (DMH) för 34 miljoner kronor. Köpet görs dels genom en apportemission om 9 miljoner aktier och dels genom ett konvertibellån om 25 miljoner kronor. DMH består av varumärken som Travtjänsten, Travinfo, Dagens Spel och Sporttjänsten. Efter köpet räknar Everysport med att omsättningen kommer att landa på över 80 miljoner kronor kommande år.
– Genom förvärvet av DMH befäster Everysport sin position som ett av Sveriges ledande digitala sportmedia- och sportteknologibolag. På den snabbrörliga mediamarknaden har sportmedier vuxit fram som en av de mest spännande nischerna. Everysports strategi är att bli en ledande partner till rättighetsägare, annonsörer och spelbolag inom sport. Det här är ett viktigt steg på vägen, säger Gustaf Karling, vd för Everysport Media Group, i ett pressmeddelande.

Uppgift: Dawit Isaak lever
Eritreas utrikesminister Osman Saleh säger i en intervju med den franska radiostationen RFI att den fängslade journalisten Dawit Isaak befinner sig vid liv. Han har suttit frihetsberövad utan rättegång sedan 23 september 2001, och de senaste åren har livstecknen varit obefintliga. Dawits Isaaks bror är dock tveksam till utspelet:
– Man kan inte spärra in någon i 15 år och säga "han lever". Visa oss att han lever, säger Esayas Isaak till Expressen.

Croneman: Var går gränsen för SVT:s hyckleri?
DN:s tv-recensent Johan Croneman plockar fram motorsågen och går loss på SVT:s hantering av experten Glenn Strömbergs reklamuppdrag. Särskilt då han nu under EM lanserar en skokollektion med Scorett – bland annat under rubriken: "Dags för avspark".
"Jag bara undrar: Hyckleriet är ju i sådana här sammanhang SVT:s egna bästa samarbetspartner – men finns det någon som helst bortre gräns? Finns det någon enda gräns över huvud taget? Finns det någon enda chef som fortfarande tycker att det finns någon public service att försvara när det kommer till sport, sponsring och smygreklam å det grövsta? Finns det något som Glenn Strömberg inte kan göra?" skriver Croneman.

Rupert Murdoch miljoninvesterar i rörligt innehåll...
Under Cannes Lions-festivalen berättade tidningsmogulen Rupert Murdoch att hans brittiska tidningar The Sun och The Times kommer att investera stort i rörligt innehåll framöver. Det rapporterar The Guardian. Utan att nämna några summor benämns det som en "multi million-pound investment" och syftet bakom är förstås att ta en större del av den växande kakan för videoannonsering.

...och satsar på vertikal video
Förra året sa Snapchats vd Evan Spiegel att vertikal video var nästa stora grej inom marknadsföring. Sedan dess har allt mer pekat på att han har rätt. Nu hakar även Rupert Murdochs News Corp på tåget, berättar bolaget under Cannes Lions.
– Du måste befinna dig där konsumenterna befinner sig, och de föredrar i allt högre utsträckning vertikal video, säger Dominic Carter, försäljningschef på News UK, till Digiday.

Donald Trump sparkar kampanjchefen
Igår tvingades Donald Trumps kampanjchef Corey Lewandowski bort från sin post. Orsaken uppges vara att det har gått sämre sista tiden för den republikanske presidentkandidaten. Kampanjledaren i en valrörelse är en helt central person och Corey Lewandowski har arbetat lojalt för Trump från början i en valkampanj vars framgångar överraskat de flesta, skriver SR Ekots Washington-korrespondent Inger Arenander.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.