Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Ewa Björlings nya sidekick för kreatörerna

Publicerad: 16 april 2013, 13:36

Olof Lavesson.

Foto: Pressbild.

Regeringen ser de kreativa näringarna som en framtidssektor, och nu har Moderaterna utsett Olof Lavesson att leda arbetet med att underlätta för bolagen. Han är Moderat riksdagsledamot, tillika medlem i näringsutskottet. – Ewa Björling arbetar med frågorna på regeringsnivå, medan jag jobbar med dem på näringsutskottsnivå, säger han.


Ämnen i artikeln:

ModeraternaEwa Björling

Drygt 146 000 personer är anställda inom de kulturella och kreativa  näringarna.

Allt enligt en undersökning från Volante, som kom nyligen.

Undersökningen  visar också att tillväxten i den kreativa sektorn låg på hela 5,5 procent och  bidrog till 3,3 procent av Sveriges BNP år 2010 – statistiken släpar ju  efter.

Regeringen konstaterar:
”Detta är en framtidssektor som spås växa ytterligare de kommande åren.”

Moderaterna ökar nu takten i det politiska arbetet för att underlätta för bolagen att utvecklas ytterligare.
–  De kreativa näringarna har tidigare inte varit ett eget politikområde,  men vad vi nu gör i näringsutskottet är att arbeta med hur vi kan  underlätta för bolagen, säger Olof Lavesson, som är den som leder  arbetet med de kreativa bolagen.

Han berättar att arbetet bland annat  handlar om att sätta sig in i hur bolagen tänker och se över hur man  rent politiskt kan bana väg för nya succéer. Arbetet går också ut på  att informera om vad som redan nu är möjligt:
– Jag har exempelvis  träffat spelbolag som berättade hur beroende de är av utländsk  kompetens, men de kände inte till att arbetskraftsinvandringsreformen i  princip innebär att det är arbetsgivaren som styr villkoren kring  uppehållstillstånd, säger Olof Lavesson.

Bakgrunden till det hela är  en uppgörelse som regeringen och Miljöpartiet träffade för ett antal  sedan om att Sverige måste vara ett öppet land att jobba i.

Olof  Lavesson leder också arbetet med att ta fram ett rådgivningssystem som  passar just de kreativa näringarna.  En ytterligare del av arbetet går  ut på att undersöka hur myndigheter kan underlätta livet för bolagen.

När räknar ni med att arbetet är klart?
– Det här är ett pågående arbete. Då de nya Moderaterna formades valde vi att ha med de här perspektiven, säger Olof Lavesson.

Han  menar att den nya tekniken med nya kommunikationsformer och en  globaliserad värld  gör att framväxten av de här bolagen blir allt  viktigare:
– Idag lägger du upp ett företag på App-store och sedan har du tillgång till en global marknad, säger Olof Lavesson.

En  sådan utveckling ställer också nya krav på de svenska politikerna. Det  handlar om att erbjuda attraktiva villkor för företagande i Sverige.
– Sådana här företag kan lika gärna sitta på Nya Zeeland eller i Silicon Valley, säger Olof Lavesson.

Jonas Birgersson hårt fram iförd sin  fleece-tröja i början av 2000-talet och tyckte att politikerna inte fattade någonting när det  gällde bredband. Han fick väl egentligen rätt även om han var tidigt  ute?
– Absolut. Det här är en utveckling som han och personer som exempelvis Steve Jobs såg väldigt tidigt, säger Olof Lavesson.

Han menar också att utvecklingen ställer krav på helt nya affärsmodeller. Här är musikbranschen ett exempel.
–  Musikbranschen hittade sätt att tjäna pengar på den digitala  utvecklingen. Nu är det ju streaming-tjänster som gäller, säger Olof  Lavesson.

Jo, men det var mycket bråk och motstånd från musikbranschen till en början?
– Det  stämmer, men vi ser nu en liknande utveckling inom tv-området med bolag som  Netflix och liknande. Här handlar exempelvis frågorna om vad som sker mellan en  premiär fram tills dess att filmen går att hyra flera månader senare,  säger Olof Lavesson.

Han sticker inte under stol med att politikerna  har varit sena att haka på de här frågorna, men enligt honom beror det  på att många inom de kreativa näringarna är personer som arbetar mer och  snackar mindre, vilket gör att inte alla frågor har uppmärksammats i tid.

Det låter nästan lite Wallenbergskt. Verka men inte synas?
– Jo, så skulle man ju kunna se det, säger Olof Lavesson.

Han  har träffat bolag som Polar Rose, som arbetar med ansiktsigenkänning  för mobiltelefoner och blev uppköpta av Apple. Bolaget försvann till  Cupertino.

Ett annat exempel rör The Astonishing Tribe, TAT. Bolaget utvecklar användargränssnitt för mobiltelefoner och köptes av Blackberry. Här ville Blackberry att bolaget  skulle stanna i Sverige:
– I utlandet ser många Sverige som en spännande testmarknad, säger Olof Lavesson.

Han  har inte hunnit träffa så många reklam- och pr-byråer ännu, men vill se  över såväl handelspolitiken som näringspolitiken för att underlätta så  mycket som möjligt för samtliga bolag inom de kreativa näringarna:
– Inom den del av branschen  rör frågorna mer möjligheter att anställa, kapitalregler och  reklamskatten. Så det är inte riktigt samma synpunkter som kommer fram  där. Men bolagen är välkomna att bjuda in mig, säger Olof Lavesson.

Vad händer med handelsminister Ewa Björling? Ska inte hon jobba mer med sådana frågor?
– Tvärtom, men hon arbetar med det på regeringsnivå, medan jag jobbar för Moderaterna i näringsutskottet, säger Olof Lavesson.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

ModeraternaEwa Björling

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.