Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Expert på bolagsstyrning: ”Telia-releaserna tyder på total brist på förtroende”

Publicerad: 9 januari 2013, 11:52

Finansmarknadsminister Peter Norman gick igår ut med att Telia-topparna borde ta time-out efter påstådda mutanklagelser i samband med bolagets 3G-affärer i Uzbekistan. TeliaSonera bemötte det hela med en pressrelease idag från styrelseordförande Anders Narvinger där han inte håller med. En av Sveriges främsta experter på bolagsstyrning, Daniel Stattin är minst sagt förvånad.


Ämnen i artikeln:

TeliaUppdrag Granskning

– Jag har aldrig varit med om att ägare och styrelse skickar  pressreleaser mellan varandra på det här sättet, säger Daniel Stattin, han är professor i civilrätt vid Uppsala  universitet till en av Sveriges allra främsta experter på  bolagsstyrning.

Han menar att det naturliga för styrelsen och dess  ägare vore att kommunicera via vanliga kanaler som departementen eller  via exempelvis en telefonkonferens.

Att hantera kommunikation mellan största ägaren och styrelsen via media är högst ovanligt:
– Jag  har bara varit med om det här när det gäller kommunala bolag. Jag kan  inte påminna mig om något liknande fall i privat sektor, säger Daniel  Stattin.

Han förklarar att systemet kring bolagsstyrning förutsätter att man tar ägarens önskemål på högsta allvar.  Han uppger också att det ska gå väldigt långt innan en ägare väljer att gå in i en fråga som befinner sig på den här nivån:
– Ägaren håller sig normalt sett ifrån sådana frågor, säger Daniel Stattin.

Han  menar dock att finansmarknadsminister Peter Normans krav på att flera  Telia-toppar behöver ta time-out är ägarens sätt att visa  allmänheten att man tar frågan om TeliaSoneras 3G-affärer i  Uzbekistan och de påstådda mutbrotten på högsta allvar:
– Det är helt  legitimt av ägaren att göra på det här viset, men det innebär inte  nödvändigtvis att man måste besvara det hela via media och därmed trappa  upp spänningarna. Så sett utifrån verkar verkligen inte kommunikationen  fungera, säger Daniel Stattin.

Han ger också en passning till TeliaSoneras kommunikationsbyråer och deras krishantering:
– Jag  hade knappast varit en nöjd kommunikationschef i denna situation, men  sedan vet man inte om byråerna föreslog något annat och Telia ändå valde  att gå en annan väg, säger Daniel Stattin.

Han tycker till och med  att problemen visar på så pass allvarliga brister i förtroendet mellan  styrelse och ägare och det är hög tid att byta ut hela TeliaSoneras  styrelse:
– Finns det inget förtroende mellan ägaren och styrelsen är det dags att göra något åt det, säger Daniel Stattin.

Anders Narvinger ska senare lämna posten som TeliaSoneras ordförande. Hur tror att det påverkar hanteringen?
– Det är ju allmänmänskligt att man kan känna vissa känslor om man är på väg att lämna ett uppdrag, säger Daniel Stattin.

Han kan dock inte sticka under stol med att han tycker att hanteringen av frågan är i allra högsta grad anmärkningsvärd:
– Jo, man sätter verkligen kaffet i vrångstrupen. Det är såpass intressant av vi kanske bör titta på det hela vid fakulteten, säger Daniel Stattin.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

TeliaUppdrag Granskning

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.