Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Media
Publicerad: 19 mars 2013, 17:21
Tiger Woods.
Foto: Colourbox.se
Varumärkesexperten Niklas Olovzon tror att Tiger Woods är på väg att bygga upp sitt förtroende genom förhållandet med Lindsey Vonn.
Ämnen i artikeln:
Tiger WoodsBekräftelsen av Lindsey Vonn och Tiger Woods kärleksrelation har lett till stora rubriker. Världen över poserar golfproffset och skidstjärnan tillsammans.
Den i princip fläckfria mediebilden av skidstjärnan skiljer sig en del ifrån golfarens skandalomsusade; med otrohetsaffärer, avslöjade av amerikansk press 2010, som ledde till både skilsmässa och avhoppade sponsorer.
Förra året rapporterade Resumé att golfproffset, trots otrohetsskandalen och avhoppade sponsorer, toppade Forbes lista över idrottsvärldens högst värderade personliga varumärken.
Vad kan då det amerikanska skidproffset Lindsey Vonn betyda för Tiger Woods varumärke? Enligt varumärkesexperten Niklas Olovzon, vd för och grundare av kommunikationsbyrån Passion Lab, kommer det ta ett tag att bygga upp förtroendet igen, men golfaren är i alla fall på rätt väg.
– I USA tror anses det nog värre att bli lämnad än att avslöjas som otrogen. Att Tiger Woods förhållande sprack sågs som ett svek av amerikanska värderingar. Att han nu har en relation med Lindsey Vonn, en amerikansk nationalikon, stärker ju varumärket. De blir nog ett superpar inom den amerikanska idrottsvärlden, idrottens version av "brangelina". Vi kan nog förvänta oss ett gemensamt varumärke här också. PR-staben kring golfaren är nog nöjda över detta, som ett steg i att återupprätta förtroendet. Tiger Woods framhölls tidagare som perfektionist, som varken kunde förlora eller fela, vilket i och med skandalen blev ett stort varumärkestapp, säger Niklas Olovzon till Resumé.
Linda Myrin
Ämnen i artikeln:
Tiger Woods