Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Experten: Regnbågsnaglarna kan ge Emma nya sponsorer

Publicerad: 22 Augusti 2013, 10:02

Emma Green Tregaros omsusade regnbågsnaglar.

Passion Labs grundare och vd, Niklas Olovzon, hyllar höjdhopparen Emma Green Tregaros initiativ i samband med friidrotts-VM i Moskva i förra veckan. Han tror att hon har chansen att få nya sponsorer: – Hennes karriär har ju varit lite upp och ned. Lite mellanmjölk. Nu får hon chansen att öka värdet på sitt varumärke, säger han.


Ämnen i artikeln:

Niklas OlovzonPridefestivalenPassion Lab

Höjdhopparen Emma Green Tregaro skapade stora rubriker då hon i samband  med fridrotts-VM i Moska hade målat sina naglar i regnbågens färger.  Hennes initiativ var ett sätt att ta ställning kring Rysslands  inställning när det gäller HBT-personer.

Ryssland har bland annat förbjudit pridefestivaler under de närmaste hundra åren.

Niklas Olovzon tycker att det är märkligt att inte fler idrottsstjärnor vågar ta ställning politiskt:
–  Det här stärker inte bara hennes varumärke inom hbt-kulturen, utan tas  också emot positivt av svenska folket. I musikvärlden är det många som  gör politiska utspel, men i idrottsvärlden har det ju varit lite tabu.  Jag tycker att det är ofattbart, säger han.

Niklas Olovzon tror ändå att det dels kan bero på en rädsla att våga sticka ut, dels bero på bristande engagemang och brist på kunskap.

Han tycker dock inte att det är hela sanningen:
–  Ta Mohammed Ali han vågar verkligen sticka ut hakan, medan dagens  idrottsstjärnor som exempelvis golfproffset Tiger Woods bara pratar  Nike, säger Niklas Olovzon.

Niklas Olovzon hoppas också att hennes  initiativ och andras ska leda till en spännande debatt i samband Vinter-OS i Sochi i Ryssland 2014 och sommar-OS i  Rio de Janeiro år 2016:
– Här hoppas man på att företag vågar  förknippas med sådana värderingar och tar avstånd från snedvridna ryska  sådana, säger han.

Atea är sponsor till Emma Green Tregaro och it-jätten hyllar henns hbt-initiativ:
–  Jag blir stolt så fort jag ser det. Vi har valt Emma utifrån att hon känns genuin och att hon  vågar göra det som hon gör visar vilket civilkurage som hon har. Det är  aldrig fel att våga stå upp för mänskliga rättigheter, säger Magnus  Sallbring, marknads- och hr-direktör på Atea.

Emma Green Tregaro tävlar i DN-Galan ikväll, torsdag.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.