Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Experten spår tidskriftsslakt

Publicerad: 4 oktober 2012, 07:47

Olle Lidbom.

Foto: Andreas Elgstrand.

Orvestosiffrorna ger en värre bild av situationen för de svenska tidskrifterna än vad som verkligen är fallet. Men tidskriftsdöden kommer att fortsätta tills antalet titlar motsvarar efterfrågan. Det tror Resumés medieanalytiker Olle Lidbom.


Ämnen i artikeln:

Olle LidbomOrvesto Konsument

Med få undantag är Orvesto Konsument 2012:2 en dyster läsning för  tidsskriftsmakarna. Resumés medieanalytiker Olle Lidbom på Vassa Eggen  tror inte att det finns någon quick-fix för tidsskriftskrisen. Raset  kommer att fortsätta fram till att antalet titlar motsvarar efterfrågan.  

– Det kommer att fortsätta. Den framtida tidskriftsmarknaden kommer att  innehålla betydligt färre titlar. Vi kommer att se en period av fortsatt  utslagning utslagning tills vi når en balanserad marknad som motsvarar  efterfrågan, med betydligt färre titlar inom varje segment. Först då kan  den negativa trenden stanna upp. Det finns ingen annan lösning än färre  tidskrifter, säger Olle Lidbom.

Olle Lidbom ser två positiva tendenser bland de ödesmättade minussiffrorna. Nischade kvalitetstidningar och hälsotidningar.

– Hälsotidningarna verkar fortfarande ha växtkraft. Samtidigt går  tidskrifter som är mindre beroende av annonsintäkter bra. Tidningen Vi,  Fokus, Offside och Filter är exempel på tidningar med creddig målgrupp  och tydligt varumärke. Alla har ökat.

Ett annat ljus i mörkret är att flera relativt nystartade titlar visar stigande räckvidd.

– Aktiv Träning, Vi Läser och Aftonbladet Wellness är alla relativt  nystartade tidskrifter som går framåt. Det visar att det trots allt går  att starta upp en ny tidskrift, säger Olle Lidbom.

Vad kan tidskriftsförlagen göra för att motverka den negativa trenden?
– De borde ägna mer tid till produktutveckling. Det händer inte så  mycket mer än redesign hos de som tappar mest. Man kan undra varför  tidskriftsförlagen inte ser över sina varumärken bättre. Allt om Vin,  Frida och Bilsport är samma tidningar är som de alltid har varit och de  tappar stadigt. De har inte aktivt motarbetat problemet.

Vad ligger bakom den negativa utvecklingen?
– Överetablering och ett förändrat konsumentbeteende. Användandet av  mobil har ökat massivt. Här måste tidskrifterna göra mer med sina  digitala plattformar. De fortsätter att spela med samma kort.

Hur mår tidskriftsmarknaden?
– Ganska dåligt. Men siffrorna ger en lite för sjuk bild av branschen.  Orvesto drabbar främst de titlar som har stor exponering mot  annonsörerna. Tidskrifter har i snitt 35 procent av sina intäkter från  annonsörerna. Stora tapp i Orvesto Konsument blir jobbiga för en  annonsberoende tidning.

Vilka tidningar kommer inte att överleva 2012?
– Frida når bara en räckvidd på 42 000*. Där måste det ske något radikalt  om man ska undvika nedläggning. Cosmopolitan har tufft på alla fronter  och mycket tyder på att Isabellas kommer att gå samma öde till mötes som  sin nedlagda systertidning i Norge.

FOTNOT: Orvesto Konsument 2012:2 mäter inte läsare under 16 år. Orvesto har i stället gjord den separata mätningen Orvesto Junior. Här når Frida över 60 000 läsare. Sammanlagt når Frida en räckvidd på över 100 000 läsare.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.