Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag17.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Experten: ”SvD är nedlagt inom fem år”

Publicerad: 2 Oktober 2014, 07:56

Olle Lidbom.

Medienalytikern Olle Lidbom är övertygad om att SvD:s stora tapp i Orvesto Konsument med 12,4 procent inte är någon tillfällig svacka. Han räknar kallt med att tidningen läggs ned inom fem år.


Ämnen i artikeln:

Olle LidbomOrvesto KonsumentFridaSvDLandDI Weekend

– Tittar man bakåt fem år och framåt fem år så ser man att kurvan för SvD bara går snabbare och snabbare nedåt. Jag skriver en bloggpost just nu om varför jag tror att SvD är nedlagd om fem år och siffrorna från Orvesto Konsument spär bara på den bilden, säger Olle Lidbom.

Han menar också att mediebranschen inte på långa vägar håller på att komma ur sin kris.
– Det pågår fortfarande en tydlig strukturomvandling. Det finns däremot ljusglimtar som det var längesedan vi såg, säger Olle Lidbom.

Han tycker att ett positivt tecken är tre nya tidningar i Orvesto -  Modern Psykologi, Språktidningen och Forskning & Framsteg.

Ett ytterligare positivt tecken är att Filter ökar och också vissa familjetidningar – exempelvis Hemmets Veckotidning.

Men det värsta är alltså inte över?
– Nej, för tusan. Vi känner snarare de sista skälvningarna på däck och håller på att arrangera om solstolarna. Så domedagsprofetian är inte över ännu, men det finns alltid grader i helvetet, säger Olle Lidbom.

Han tycker inte att man kan jämföra med musikbranschens digitalisering.

Skivbranschen digitaliserades helt och hållet och hela affärslogiken förändrades, enligt Olle Lidbom.
– Om man använder sig av skivbranschen som allegori så ser vi många mediehus som möter det hela genom att satsa på vinylboxar eller max-ep, säger Olle Lidbom.

Han menar också att tröskeln för att starta upp ett skivbolag är mycket lägre än för att starta en medieprodukt och att dagens skivbolag snarare marknadsför artisterna.

– Den logiken har inte kommit till tidskriftsbranschen, säger Olle Lidbom.

Det känns lite som att mediebranschens svar på krisen har varit att jobba
snabbare, låta färre göra mer?
– Jo, man har agerat defensivt med sparpaket och lanserat nya produkter på samma sätt som gamla. Man har inte skapat så mycket affärsmodeller som konkurrerar med de traditionella affärsmodellerna, säger Olle Lidbom.

Han har dock en förståelse för att exempelvis den LRF-ägda tidningen Land med en halv miljon läsare fortsätter att jobba med printprodukten.
– Det är fortfarande ändå ganska små räckvidder som är borta, säger Olle Lidbom.

Tidningar som riktar sig till yngre målgrupper håller på att tappa – här är exempelvis Frida nere i under 30 000 läsare.

Olle Lidbom menar att affärstidningar som DI, Affärsvärlden och Veckans Affärer befinner sig i ungefär samma läge som modetidningar som Café och King.

– Man har en exklusiv målgrupp som är svår att nå digitalt. Tiger eller Filippa K kan inte bygga sitt varumärke genom att köpa en bannerannons på King, säger Olle Lidbom.

Affärstidningarna kan ändå hålla ut lite längre eftersom räckviddstapp inte slår lika hårt mot annonsaffären, reosnerar Olle Lidbom.

DI Weekend har ökat, medan Dimension har rasat kraftigt i Orvesto Konsument.

Olle Lidbom drar paralleller till numera nedlagda DN Världen.
– Man hade precis som med DN Världen mycket marknadsföring i början och nu exponeras inte varumärket lika mycket. Det är det vi nu ser resultatet av, säger Olle Lidbom.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.