Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Expertens tröst till mediebranschen: Det värsta är över

Publicerad: 15 september 2014, 14:48

Beth Higbee medverkar under Webbdagarna i Göteborg – en stad där krisdrabbade Stampen har fått sälja paradvåningen för att betala bankskulder. Hon kommer med ett tröstande besked. - Det värsta är över för mediebranschen. Vi kommer att få se en rejäl förändring under de närmaste 3-5 åren, säger hon.


Beth Higbee har jobbat många år inom traditionell media och är European Director för det europeiska webbpriset Lovie Awards – hon också hjälpt medie- och startup-bolag över hela världen med digital innovation.

Beth Higbee talar under Webbdagarna den 24-25 september och ett tema är hur appar driver på utvecklingen av fysiska tjänster.

- Det blir allt billigare att skapa appar och det underlättas även av företag som Google. Jag räknar med att vi får se en rad appar som fungerar som komplement till traditionella tjänster som att köpa pizza eller att tvätta sina kläder, säger Beth Higbee.

Hon ska bland prata om hur sociala medier kan rädda traditionella mediehus.

- Jag har en vän som alltid har jobbat för traditionell media, men som numera är mycket aktiv med att skriva om innehållet på Facebook. Twitter är också perfekt om man är duktig på att skriva rubriker, säger Beth Higbee.

Hon exemplifierar också nya användarbeteenden med The Daily Jon Stewart-show på Comedy Central.

Här visar statistik att gruppen upp till 24 år hämtar 10-20 procent av sina nyheter från showen, enligt Beth Higbee.

- Den exekutiva producenten säger att det är förskräckligt med tanke på att det är en komedishow och inte ett nyhetsprogram. Jon Stewart är dock väldigt passionerad när det gäller nyheter, säger Beth Higbee.

Hon tror att kvalitetsjournalistik alltid kommer att finnas kvar och berättar att söktjänsten Yahoo har anlitat högt ansedda journalister och att nye Washington Post-ägaren tillika Amazon-grundaren, Jeff Bezos, är i full färd med att anställa journalister.

Beth Higbee menar att den stora utmaningen snarare ligger i att komma på hur man ska tala till mottagaren utifrån varje plattform.

Hon tycker att ett bra exempel på vad som håller på att hända rör Instagram.
- Har talar man om instajournalism, där man lägger en bild och en liten text kopplad till den, säger Beth Higbee.

Musikbranschen gick igenom en smärtsam process i och med den digitala övergången och hittade affärsmodeller som fungerade. Är det samma sak vi ser i mediebranschen just nu?
- Jo, det känns som det. Men det är också svårt att säga vilka affärsmodeller som kommer att fungera i framtiden, säger Beth Higbee.

Hon drar paralleller till hur det var när tv kom.
- Det tog ju 10-15 år innan man fick ett rejält genombrott, säger Beth Higbee.

Hon tror att medier som inte är specialiserade får det tuffare än andra, medan framtidens vinnare producerar högkvalitativ journalistik som riktar sig till en särskild målgrupp.

Hon räknar också med att mediebranschen redan är inne i sin värsta kris och att ju mer traditionella medier som lägger ned desto mer öppnar det för affärsmodeller där man betalar för journalistik online. Det vill säga ju färre alternativ man har att välja mellan desto större möjligheter att man betalar för journalistik online.

- Det kan säkerligen bli tal om ännu fler neddragningar och bolag som går omkull och så. Men jag räknar ändå med att det värsta är över och att vi får se en väsentlig förändring inom 3-5 år, säger Beth Higbee.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.