Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Experter sågar Facebooks söklansering

Publicerad: 16 januari 2013, 10:19

Kom och se vad vi har byggt. Det budskapet hade Facebook inför vad som visade sig vara en lansering av en ny bildsökfunktion. Kursen sjönk kraftigt. Experter som Christian Åkerhielm och Günther Mårder sågar Facebooks upplägg jäms med fotknölarna, men Brit Stakston tycker snarare att Facebook inte lyckats förklara betydelsen av sökfunktionen.


Ämnen i artikeln:

JMWGolinGünther MårderMSLBrit Stakston

Facebook berättade nyligen att man har en stor sak på gång och spekulationerna drog genast igång och aktiekursen steg.

Teorierna  rörde alltifrån en egen smartphone till en Google-konkurrent.

Då det  visade vara en sökfunktion – Graph Search - sjönk kursen - den nya funktionen gör att användare kan identifiera personer som har samma intressen som en själv.

MSL Groups chef för Digital, Christian Åkerhielm, anser att lanseringen blev något av ett antiklimax:
– Det  uppstod inbyggda förväntningar att man skulle presentera något  jättestort. Facebook försökte väl leka Apple antar jag, säger  Christian Åkerhielm.

Han menar att Facebook har blivit en naturlig  del av människors vardag och när bolaget säger att man ska presentera  nyheter blir förväntningarna lätt uppskruvade.  Något som Facebook borde tänka på, resonerar Christian Åkerhielm.

Han  får medhåll av Aktiespararnas tidigare vd numera sparekonom på Nordnet,  Günther Mårder.

Nordnet-kunder har Facebook-aktier och  Günther Mårder följer utvecklingen noga:
– Kursen sjönk med 2,7 procent så det blev helt klart en ganska stor reaktion, säger han.

Han  menar att det lätt blir upphaussat när ett bolag av Facebooks dignitet  och den makt som bolaget besitter över människors liv kallar till  en presskonferens långt innan den ska hållas:
– Det kan straffa sig i längden om förväntningarna inte infrias, säger Günther Mårder.

Han  ser inte sök-funktionen som något som vänder upp och ned på världen och  menar att det bästa är att presentera den här typen av nyheter så sent  som möjligt i processen:
– Jag ser det som en kommunikationsmiss från Facebooks sida, säger Günther Mårder.

Han exemplifieriar med om ett företag som Assa Abloy kallar till presskonferens strax innan en rapport ska presenteras och vd och finanschef håller dragningen:
– Då skapas omedelbart en spekulationsvåg om att företaget ska vinstvarna och kursen störtdyker, säger Günther Mårder.

Han menar också att om Facebook kommer med något som vänder upp och ned på världen kan tidigare erfarenheter kring exempelvis lanseringen av söktjänsten straffa sig:
– Det blir lätt pojken- och vargen-fenomentet, säger Günther Mårder.

Han tycker att Facebook i stället borde ha kallat till presskonferens 2-3 timmar innan lanseringen alternativt fredagen efter att börsen stängt:
– Då kan man skapa buzz i medievärlden, utan att det uppstår spekulationer kring aktien, säger Günther Mårder.

Facebook hade en trög start efter börsintroduktionen förra året. Bolaget hade en kurs på 17,73 dollar den 4 september.  

Idag ligger kursen på 30.10 dollar - det vill säga en uppgång med cirka 70 procent, men kursen har ändå sjunkit efter lanseringen av den nya sök-funktionen:
– Då svängningarna ökar utöver den vanliga volatiliteten försämras möjligheten att få nya investeringar i aktien. Jag skulle inte bli förvånad om kursen fortsatte att sjunka idag, säger Günther Mårder.

JMW:s expert på sociala medier, Brit Stakston, håller inte med.

Hon menar snarare att bristen på en bra sökfunktion alltid har varit Facebooks akilleshäl, men att kursutvecklingen snarare visar att sökjätten inte har lyckats förklara vikten av de nya nya sökfunktionen tillräckligt bra för marknaden:

– Mark Zuckerberg går ifrån en kontext han har levt i tidigare och aktiemarknaden ser inte hur centralt en bra sökfunktion verkligen är för Facebooks affärer, säger Brit Stakson.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.