Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

Experterna: Så kan du använda Messengers nya chatt-botar

Publicerad: 13 April 2016, 12:00

Facebooks nyhet med chatt-botar kommer aldrig ersätta mediernas egna pushnotiser eller direkttrafik – men däremot vara ett bra komplement. Det anser Jimmy Jakobsson på Facebookbyrån Ingager.


Ämnen i artikeln:

IngagerFacebookJimmy JakobssonEmma BlomSocial IndustriesChatt-botFacebook MessengerBusiness InsiderCNN

Både CNN och Business Insider var direkt med på bollen och lanserade igår sina nyhetstjänster i Facebooks nysläppta funktion. Chatt-botarna innebär att användare kan välja att följa till exempel CNN i Messenger och få nyhetsnotiser i form av meddelanden. Användaren kan även välja mellan de tre alternativen "Read story", "Get a summary" och "Ask CNN". Det senare alternativet är en sorts sökmotor som på frågan reagerar med att ta fram relevanta sökresultat – det vill säga artiklar.

– Facebook tar mer och mer infrastrukturell form, för att nå målgrupper på olika sätt, och det tror jag att användarna uppskattar. Olika målgrupper föredrar att få innehåll på olika sätt – och det här är ett nytt sådant, säger Jimmy Jakobsson, en av Facebookbyrån Ingagers grundare, som tror att funktionen kan komma att passa unga människor.

Jimmy Jakobsson är övertygad om att även svenska medier kommer att haka på trenden – som han dock påpekar är i ett tidigt skede.

– De bör testa, lära sig och se vad som fungerar och inte. Chatt-botarna på Messenger innebär en väldigt personlig och direkt kontakt med läsarna och skulle längre fram kanske kunna fungera som ett bra sätt att ta del av väldigt ämnesspecifikt innehåll. En person som är intresserad av hästhoppning skulle till exempel kunna följa en särskild journalist som skriver om just det och därmed få ett väldigt avgränsat innehåll och en nära kontakt med möjligheter att ställa frågor direkt till journalisten. Det kan i sin tur vara ett sätt för journalister att bygga upp sina varumärken.

Han tror dock inte att chatt-botarna kommer att ersätta tidningarnas egna pushnotiser.

­– Det här är bara ytterligare en kanal som kan driva trafik från Facebook. Tidningarna kommer fortsätta ha ett stort incitament för att driva direkttrafik. Att Facebook lanserar ett nytt format innebär inte att det ska bli det enda sättet att kommunicera på.

Chatt-botar kan vara ett sätt att göra den ibland svåra uppgiften att svara på kommentarer mer greppbar, menar Jimmy Jakobsson.

– 80 procent av alla frågor till media är ju samma frågor som återkommer. Tänk så många av, säg, 1000 kommentarer som en chatt-bot skulle kunna täcka. Det här kan innebära en ny smart kommunikation.

Emma Blom, grundare av Social Industries, menar att det är svårt att säga hur betydelsefull en förändring som denna kommer att bli.

– Sett isolerat är det här ingen jättegrej. Och man vet inte hur mycket formatet betyder förrän användarna har gett sig in i det – och det är det som är så spännande. Men jag skulle nog rekommendera medier att börja med att betrakta och se hur formatet tas emot hos användarna. Men jag tror helt klart att många medier kommer att börja med chatt-bot.

Uppdateringarna i appen innebär även att användare kan få annons- och reklamerbjudanden – men bara om man valt att följa varumärket ifråga. Det innebär stora möjligheter, menar Emma Blom.

– Här finns plötsligt ett stort incitament för att börja driva kundtjänstfrågor i Messenger, och därigenom skapa en målgrupp att sedan skicka annonser till. Det här tror jag kan bli en strategi för kundtjänsttunga företag.

Mårten Färlin


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.