Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

Expertteam tillsätts – ska verka för ett mer medietransparent Sverige

Publicerad: 20 Juni 2018, 07:39

Anders Ericson, vd på Sveriges Annonsörer och Silvia Barklund, ordförande för det nya expertteamet mediekvalité

Foto: Sveriges Annonsörer

Sveriges Annonsörer sätter ihop ett expertteam av annonsörer, medier, mediebyråer, analysföretag och nätjättar. Förhoppningen är att öka mediekvalitén och medietransparensen i branschen.


Ämnen i artikeln:

Sveriges AnnonsörerSPPAnders Ericson

Expertteamet "Mediekvalité" har satts ihop av Sveriges Annonsörer. Teamet består av annonsörer, medier, mediebyråer, analysföretag och nätjättar. Förhoppningen är att öka mediekvalitén och medietransparensen i branschen.

– Vi har samlat några av Sveriges vassaste personer som är inblandade i medieköp från olika delar i vår bransch. Syftet är att teamet skall bringa klarhet i svåra frågor i den snabbt växande digitala mediemarknaden och förenkla och förklara hur saker och ting hänger ihop så att annonsörer, mediebyråer och medier har en samsyn kring vad som är transparens och vilka siffror som man skall redovisa och validera på ett korrekt sätt, säger Anders Ericson, vd på Sveriges Annonsörer.

Transparensfrågan har blivit en av branschens viktigaste frågor och flera aktörer som säger sig vara transparenta visar ofta upp det motsatta.

Silvia Barklund, medieansvarig på SPP, blir ordförande för det nya expertteamet.

– Mediekvalité är en bred fråga, dels har du en teknisk kvalitetssida men du har även den kommunikativa sidan. Expertteam Mediekvalité kommer främst att fokusera på de tekniska delarna och ta fram guider, seminarier och föra debatt om viktiga mediefrågor för att bringa större transparens och förtydliga komplicerade saker. Så att alla parter kan trygga de digitala medieköpen som har blivit svåra att greppa för många aktörer.

Det har länge förts en diskussion i branschen kring programmatiska köp och vad annonsörerna faktiskt får för pengarna genom den typen av annonsering. Resumé Insikt genomförde för ett tag sedan ett test där de köpte programmatiska annonser av sig själva. Testet visade också att publicisten i bästa fall får 40 procent av annonspengarna, medan resten går till mellanhänder.

Expertteam Mediekvalité består av följande personer

Silvia Barklund – SPP, Ordförande

Axel Birgerstam – Scream Mediebyrå, Vice ordförande

Linus Blom – Lantmännen

Carolina Löfving Larhed – Telia

Jesper Both – Unibet, Kindred Group

Sanna Söderström – PHD

Per Ekfeldt – OMD

Fredrik Hermansson – Acast

Mikael Ekelöf – TV4

Carl Wåreus – Google

Martin Hehrne – Facebook

Uday Printzell – KIT

Mats Selling – Eniro

Peter Bryngelsson – Demoskop

Peter Mackhé – Sveriges Annonsörer

Alex Hartelius


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.