Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Expertvarning för Facebookfällor

Publicerad: 17 December 2010, 15:30

Det finns inga rationella skäl för varumärken och företag att inte ha en Facebooksida. Samtidigt varnar experterna för att Facebook är en riskabel kanal att förlita sig på.


Ämnen i artikeln:

Facebook

truefalse

Vrid, slicka, doppa … Facebooksvenskarna fnissar men knappast varumärkesägaren Kraft Foods.

Den snabbast växande svenska Facebooksidan just nu är ”Vi som misstolkar Oreo’s reklam: Vrid, slicka, doppa!”. 11 000 svenskar fnissar över den ekivoka dubbeltydigheten i reklamen.

Däremot är inte varumärkesägaren Kraft Foods med i fnisset. En flink kommunikatör/marknadsförare borde kunna förädla Oreointresset till försäljning. Men svenska Kraft Foods närvaro på Facebook är högst begränsad trots att livsmedelsjätten är Sveriges 27:e största annonsör.

Kraft Foods är inte ensamt. Enligt en undersökning i Dagens Media är en fjärdedel av Sveriges största annonsörer frånvarande på Facebook.
– Jag är inte förvånad. Det är många som inte startat och många har inte säkrat sitt namn på Facebook, säger Hans Kullin, en av Sveriges mest erfarna ­experter på sociala medier.

I dag är över fyra miljoner svenskar på Facebook, tre miljoner är aktiva dagligen och i snitt spenderar vi 25 minuter per dag på sajten.

Enligt en amerikansk undersökning följer Facebookanvändarna i snitt nio olika varumärken och företagen värderar sina Facebookfans till i snitt 136 dollar, cirka 1 000 kronor. Siffrorna är lägre i Sverige men indikerar potentialen.

Om man betänker att, arbetskostnaden borträknad, det här är en gratis kanal för företag, och alla företag har behov av att kommunicera så finns det ingen vettig anledning att inte ha en Facebooksida. Det gäller även b2b-företag.
– Visst, man säljer inte ubåtar på ­Facebook men det finns så mycket annat än sälj. Man kan använda Facebook för rekrytering, hålla kontakt med aluminnätverket eller bara kommunicera vad man gör.

Facebook fungerar även utmärkt att kommunicera internt i företaget. Trots det blockerar många företag Facebook för de anställda under arbetstid.
– I stället borde de se sina anställda som sina ambassadörer på Facebook.

Sedan gäller det att få fans. I dag är tävlingar den vanligaste metoden. En strategi full av fällor. IKEA:s numera världsberömda kampanj där användare skulle tagga sina namn på möbler blev till exempel stoppad. En enkel regel är att Facebook inte tillåter att man använder deras funktioner i tävlingar. 

Sedan gäller det att vårda sina Facebookfans. Där missar ofta svenska ­företag. De säkrar inte resurser att driva­ sina sociala medier. En anledning att man inte gör det är osäkerheten över var man ska lägga ansvaret. På pr, kommunikation, marknad, kundtjänst?
– Det är heller inte bra att ha olika budskap i olika kanaler så det behövs någon som kan samordna de sociala medierna.

Kundtjänst, pr-avdelning, reklamkampanjer, rekrytering, sälj – ja, i princip kan företaget lägga hela sin verksamhet på Facebook.
– Jag tycker att det är nödvändigt att finnas på Facebook och det kan driva trafik till den egna sajten men man måste vara försiktig. Facebook ändrar ibland reglerna och trots allt är det inte din egen sajt utan bara ett rum som du hyr in dig på. Man ska absolut inte lägga alla äggen i Facebookkorgen, säger Hans Kullin.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Facebook

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.