Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Explosionsartad utveckling för poddmarknaden – annonsintäkterna väntas öka med 40 procent

Publicerad: 29 mars 2022, 09:20

i rapporten från IAB och IRM framgår också att andelen kontrakt, alltså annonsörer som arbetar med en podcast under ett helt år eller programserie, har fördubblats.

Foto: mixetto/Gettyimages

Trots poddarnas stora tillväxt på 60 procent under förra året spår IRM en fortsatt tillväxt på 40 procent under 2022.


Ämnen i artikeln:

PodcastPoddarIRMIAB

Annonsmarknaden inom podcasts fortsätter att vara stark. I ett samarbete mellan IAB Sverige och Institutet för reklam- och mediestatistik (IRM), har det för andra året i rad tagits fram en rapport om investeringarna inom podcast. Nu när de första siffrorna i rapporten presenteras, visar de att annonsinvesteringarna för 2021 uppgick till 282 miljoner kronor.

Enligt IRM:s prognos kommer investeringarna att öka med ytterligare 40 procent och uppgå till 400 miljoner under 2022. Det innebär att podcasts står för den högsta tillväxten av alla mediekategorier.

Podcasts annonsmarknad fortsätter öka.

Foto: IRM/IAB

– Vi ser att podcasts har kommit in med kraft på annonsmarknaden. Kategorin är intressant, den inkluderar allt ifrån helt nya aktörer som enbart satsar på detta, till mediehus som får ett tillfälle att utveckla sitt innehåll med en ny kanal. Vi kan konstatera att annonsörerna under de två senaste åren hittat till podcasts och att investeringarna ökat brant. Vi ser därför att det är viktigt att sätta strålkastare på utvecklingen. Podcasts har visat, och kommer att fortsätta att visa, en mycket hög tillväxttakt, säger Madeleine Thor, vd, IRM, i ett pressmeddelande

Totalt sett är det fortfarande en liten den av de totala medieinvesteringarna. Under 2022 väntas annonsmarknaden omsätta 34,5 miljarder kronor, varav poddar väntas stå för 1,1 procent.

Ämnen i artikeln:

PodcastPoddarIRMIAB

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.