Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Expressen-bussen-prisad i LA i natt

Publicerad: 9 maj 2012, 07:08

Expressen-bussen.

Foto: Veronika Ljung-Nielsen.

Chefredaktören Thomas Mattsson jublar över Expressen-bussens vinst på på dagspressgalan INMA i Los Angeles i natt. Även DN vann ett förstapris.


Ämnen i artikeln:

Expressen

INMA utser pris till bästa marknadsföringen av dagstidningar och brukar kallas "dagstidningarnas Oscarsgala".

I fjol vann Expressen för sin valstuga, i natt var det dags igen. Då vann tidningen förstapriset i kategorin Brand awareness across platforms för sin Expressen-buss.

– Jag måste tillstå att vi är otroligt glada här. Expressen-bussen vann  förstapriset i en klass och nominerades sedan, helt oväntat, till "Best  in show" tillsammans med New York Times och en brasiliansk tidning.  Times vann, för sin nya betalsajt, men vi blev faktiskt tvåa i hela  världen och då blev det faktiskt ett visst firande bland alla svenskar i  lokalen och på borden omkring..., säger chefredaktören Thomas Mattsson till Resume.se och fortsätter:

– Men mer allvarligt analyserat är väl Expressens priser de senaste åren,  för valstugan och bussen, exempel på att medier bör engagera sig mer  med läsarna och vara mer synliga också  på gator och torg.

–  Jag är jättestolt. Man får ju ta både beröm och kritik för vad det är,  tycke och smak, men om INMA påstår att Expressen är näst bäst i världen  så är inte jag den som går upp på scenen och tvingar ner Bengt Ottosson  och Per-Anders Broberg... jag passar på att njuta lite.

Dagens Nyheter vann i kategorin Print and Digital  Subscription Sales Over 300 000 och fick dessutom ett andrapris i kategorin  Print Single-Copy Sales Over 300 000.

Göteborgs-Posten fick andrapriset i kategorin Brand Awareness Across Platforms 75 000- 300 000.

Metro International blev nummer ett i Digital Audience Usage and Engagement Over 300 000.

Magnus Helander

Ämnen i artikeln:

Expressen

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.