Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

Expressen: digitala intäkterna kompenserar bortfallet på print

Publicerad: 8 November 2013, 12:05

Bengt Ottosson, vd Expressen.

Foto: Press.

Expressens totala annonsförsäljning steg med 20 procent under oktober – digitala medier ökade med 150 procent i förhållande till motsvarande period förra året. – Ökningarna för desktop, mobilt och tv kompenserar faktiskt den strukturella nedgång som finns i hela branschen för print, säger Expressens vd Bengt Ottosson.


Ämnen i artikeln:

Peter Frey

Expressen har redovisat positivt resultat varje år sedan 2003.

Förra  året tillhör inget undantag, men Expressens vd Bengt Ottosson ser ett  tydligt trendbrott i det att digitala medier har levererat ett bra  resultat under tre månader på raken.

Expressen Digitala Medier har  ökat sina intäkter med 70 procent hittills i år – i höst är ökningen 100  procent och 150 procent under den senaste månaden.

– Expressen har  aldrig haft en så stark intäktsutveckling digitalt som nu. Totalt sett  så ökar faktiskt Expressens annonsintäkter för både digitalt och print  med 20 procent under oktober, säger Bengt Ottosson i en kommentar.

Expressen  Digitala Medier har skapat ny affärsutvecklingsorganisation under året  med tre affärschefer Dilem Güner (desktop), Linnea Hagströmer (tv) och  Johan Hedenbro (mobil) samt Aftonbladets tidigare it-chef Peter Frey.

Expressen har också utvecklat Apple-baserade tidningsappar och är på gång med motsvarande  appar till Android- och Windows Media-telefoner.

Man har även inlett ett  samarbete med mediebolaget NTM om lokal försäljning av annonser.

–  Nu börjar vi på allvar se resultatet av att vi vinner marknadsandelar  också på kvällstidningsmarknaden trafikmässigt, säger Bengt Ottosson i  en kommentar.

Han berättar också att Expressen snart ska lansera ytterligare en produkt.

Karl-Johan Byttner


Ämnen i artikeln:

Peter Frey

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.