Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Media
Publicerad: 4 januari 2017, 08:25
Thomas Mattsson på Expressen.
Expressen skapade mest engagemang på den sociala plattformen under 2016. Tvåa på listan är Newsner.
Expressen har haft en stadigt växande trafik de senaste två åren, mycket beroende på deras framgångsrika arbete i sociala medier. När 2016 summeras stoltserar de med förstaplatsen över de svenska medier som lockar mest engagemang till sina Facebooksidor. Detta med totalt 17 668 908 kommentarer, reaktioner och delningar.
LÄS MER: Mediernas mest delade poster på Facebook
Konkurrenten Aftonbladet kommer först på tredje plats med 12,1 miljoner Facebook-interaktioner. Tvåa på listan ligger hamnar nämligen viralsajten Newsner med 14,3 miljoner.
– Facebook är den största sociala medier-plattformen och vi ser en direkt koppling mellan ökad räckvidd och ökat engagemang på Facebook, samt en motsvarande ökning av direkttrafiken till Expressens egna plattformar, säger chefredaktör Thomas Mattsson i ett pressmeddelande.
Fredrik Thambert