Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Expressen ett år efter Aftonbladet

Publicerad: 28 juli 2014, 10:37

Expressen långt efter Aftonbladet.

Förra våren blev Aftonbladets mobilsajt på stadig basis större än www-sajten. Nu, drygt ett år senare, har även rivalen Expressen nått dit.


Ett drygt år efter att marknadsledaren Aftonbladet nådde större trafik i mobilen än i desktop har nu även Expressen kommit till samma punkt.

Förra veckan hade Expressens mobilsajt 2 252 334 unika besök – en ökning med 144 procent jämfört med samma vecka i fjol. Det innebär nytt rekord för mobilsajten som nu för första gången någonsin är större än desktopsajten, som hade 2 216 806 unika besök förra veckan.

Även Expressens www-sajt ökar – 14 procent upp förra veckan jämfört med samma tid i fjol.

– Det är en trend som jag inte vet om någon annan mediesajt ser. Den generella trenden i branschen är att desktop tappar, men vi fortsätter att öka och har gjort det hela året. Min gissning är att det beror på att expressen.se fortfarande inte har nått sin fulla potential. Varumärket är starkare än den faktiska trafiken, säger Expressens chefredaktör Thomas Mattsson till Dagensmedia.se.

Här kan du följa sajternas trafikutveckling. 

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.