Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag30.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

”Expressen har missbrukat ett förtroende”

Publicerad: 20 Juni 2012, 14:33

Landslagets ledning har placerat Expressen i frysboxen.

Foto: FREDRIK SANDBERG / SCANPIX

Expressens paparazzifotograf togs på bar gärning i vassen i sjön utanför svenska landslagets spelarhotell. Fotografen fördes bort av vakter och efter flera incidenter har nu kvällstidningen hamnat i landslagets frysbox. Expressens sportchef Daniel Berglund är pressad över situationen, enligt vad Resume.se erfar. – Expressen har missbrukat ett förtroende, sa Fotbollförbundets informationschef Jonas Nystedt på presskonferensen i dag.


Ämnen i artikeln:

LandslagetZlatan IbrahimovićDaniel Berglund

Expressens nyhet förra veckan om "nakenleken" på träningen föll inte i god jord hos landslaget. Men det var inte i fokus på dagens presskonferens – landslagets sista i samband med EM.

I stället gick landslaget till attack mot Expressen för den närgångna paparazzifotograferingen, som påminner om brittiska tabloiders sätt att jobba.

–      Expressen har missbrukat ett förtroende. I söndags ertappades en fotograf ute på ön och det var inte första gången han var där. Han ertappades av hotellets säkerhetspersonal. För att påverka så lite som möjligt för laget gjorde vi inte någon affär av det. Sedan har Expressen fått gult kort av Uefa som vi också får ta hand om. De gick in med en kamera på vår första presskonferens mot Ukraina och det får man inte göra, då blir det en affär för Svenska Fotbollförbundet gentemot Uefa, sa Jonas Nystedt på presskonferensen.

Han fortsatte:

–      Sedan de här bilderna som vi redan pratat om (nakenleken), det är inte publiceringen som sådan utan att träningen var avslutad. Då vet alla att kamerorna ska vara nere. Det är lite för mycket från en och samma tidning. Detta måste vi diskutera med Expressens ledning. Vi tänker inte starta något krig, spelare och ledare har uppträtt exemplariskt, men det är inga andra medier som varit och letat efter de här grejerna.

För några år sedan var Aftonbladet i Zlatans frysbox. Men sedan dess har det inte varit några frostiga förbindelser  mellan landslaget och media. Förrän nu.

Enligt vad Resume.se erfar är Expressens nye sportchef Daniel Berglund pressad över att vara i onåd hos landslaget.  Tidningen har gått oväntat hårt fram under EM med paparazzibilder.

Daniel Berglund vill bara svara på Resume.se:s frågor via mejl.

Landslagsledningen säger att alla medier har respekterat deras vädjan  om privacy, utom Expressen. Det gäller paparazzibilder in mot  spelarhotellet. Det anses inte ok. Vad säger du om landslagets  synpunkter på Expressens agerande?
–  Jag lyssnar självfallet på vad de har att säga, därmed inte sagt att vi  kommer att uppnå enighet. Förbundet har sin mycket bestämda syn på hur  journalister ska bevaka ett svenskt fotbollslandslag medan vi,  självfallet, har vår syn på hur ett sådant uppdrag ska skötas, svarar Daniel Berglund och fortsätter:

–  Tidigare var det Aftonbladet som var i skottgluggen, det här  mästerskapet uppenbarligen Expressen. Vi får ta kritiken till oss och se  vad vi eventuellt ska göra annorlunda nästa gång.

Har du snackat med landslagsledningen om detta?
– Ja. Med presschefen Hans Hultman och landslagschefen Lars Richt.

Har du en annan syn på den här typen av bevakning än din föregångare, Martin Kroon?
–  Nej. Vi har tagit nyhetsbilder på kända idrottsmän utanför  presskonferensrummen i decennier. Vi kan inte agera som en tv-kanal och  bara filma fotbollsspelare framför sponsorskyltar.

–  Men – och det vill jag gärna lägga till – vår ambition att bedriva en  fristående nyhetsförmedling betyder förstås inte att vi vill störa  någon. Det är alltid viktigt med balans. Om fotbollslandslaget är  missnöjda med oss den här gången, då får vi sätta oss ner och snacka om  det, avslutar Daniel Berglund.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.