Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Expressen har sålt 1,3 miljoner böcker

Publicerad: 1 april 2008, 14:29

Expressen har sålt 1,3 miljoner böcker sedan man startade serien med klassiska böcker som komplement till tidningen.
– Men vi ser ingen direkt effekt på huvudtidningens upplaga, säger Expressens informationschef Irina Halling till Resume.se.


Expressens satsning på klassiska böcker som komplement till tidningen avslutas i veckan med DH Lawrences "Lady Chatterleys älskare". Sedan starten har 1,3 miljoner böcker sålts, meddelar tidningen i ett pressutskick i dag. Irina Halling, informationschef på Expressen, försäkrar att det inte är något aprilskämt.

Hur har upplagan påverkats av bokförsäljningen?

– Vi ser ingen direkt effekt på huvudtidningens upplaga. Men det har inte varit meningen. Meningen har varit att hitta ett nytt kvällstidningskoncept och andra produkter som våra läsare också vill ha, säger Irina Halling.

Hur mycket har ni dragit in på bokförsäljningen?
– Det vet jag inte. Böckerna kostar 59 kronor styck men jag har inte räknat på resultatet. När det gäller klassiska böcker så vet jag att det inte blir några jättevinster. Men vi har fått mycket goodwill från medie- och bokbranschen och universiteten. Det här visar att vi kan göra en serie som är verkligen seriös och ändå hitta läsare som annars inte hade fått tillgång till böckerna, säger Irina Halling.

Innebär detta att ni fortsätter med bokförsäljning?
– Det gör det. Men vi ska också lära av vad vi har gjort och se på vilket sätt som vi kan fortsätta. Det är ett spännande område med tilläggsprodukter.

Vad blir nästa serie?
– Vi kommer med fler spännande produkter. Innan sommaren.

I pressmeddelandet om bokframgångarna säger Lena Adelsohn Liljeroth, kulturminister:
– Jag vill uttrycka min uppskattning över Expressens initiativ. De klassiker som tidningen valt ut förtjänar att vinna en ny generation läsare.

Hur fick ni henne att medverka?
– Det var ett citat som hon sa till vår reporter Ingvar Hedlund. Det är till en artikel i morgondagens tidning.

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.