Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Expressen i pilot för ny TS-mätning

Publicerad: 21 februari 2014, 08:15

Thomas Mattsson.

Foto: Jonas Eltes.

Expressen är med i TS pilotstudie för att se över hur mätningen kan förnyas och bli bättre. Det skissas på ett ”varumärkeskort”. – Vi är nu i en diskussion med TS om hur vi ska utveckla och förbättra redovisningen framöver så att den svarar mot nya behov, berättar Thomas Mattsson, chefredaktör för Expressen som överger TS-m,ätningen i dess nuvarande form.


Ämnen i artikeln:

TidningsstatistikThomas MattssonExpressen

Tidigare har DN, Aftonbladet och DI beslutat att lämna Tisningstatistik. Expressen går samma väg – men finns med i en TS-pilot för att se hur mätningarna kan bli mer relevanta och rättvisande.

Det planerade ”varumärkeskortet” är en ny tjänst från TS där man gör nedslag några gånger om året för  att mäta varumärket och se räckvidden av alla kanaler, inte bara print  och digital.

Expressen fanns inte med i TS-mätningen som offentliggjordes vid midnatt.

"Bara en sådan sak som att morgontidningarna förstås värderar sina lockpriser till blivande prenumeranter på ett visst sätt, gör det ju svårt att jämföra 'upplaga' rakt av. Betalningsgraden per exemplar blir ju lägre när man subventionerar en kund som köper ett abonnemang för en längre tid, jämfört med den som går in i en kiosk och betalar 15 kronor för en – fullbetald – kvällstidning", skriver Thomas Mattsson i sin blogg.

TS och Expressen fär nu en dialog om utvecklingen av ett nytt mätsystem.

”Branschen bör söka samsyn och vi vill vara en del av den diskussionen. TS har ju lång erfarenhet av publikstatistik, så rimligen kommer det att finnas förslag till lösningar", skriver Thomas Mattsson.

Magnus Helander

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.